Gespot: een smetteloze Mercedes-Benz 190 Evo II
Zwaar bespoilerde 190
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dat zie je ook niet elke dag: een smetteloze Mercedes-Benz 190 Evo II. Hij verscheen voor onze neus tijdens een bezoek aan HWA AG, een Duits autosportbedrijf met nauwe banden met AMG.
Hans Werner Aufrecht: HWA
Eerst even wat ophelderen. HWA staat voor Hans Werner Aufrecht. Deze beste man richtte in 1967 AMG op. Eind 1998 verkocht hij een groot deel van de aandelen aan Daimler. Hans Werner Aufrecht begon vervolgens HWA en groeide uit tot de racedivisie van AMG. Bovendien produceert HWA diverse componenten voor AMG.
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II
Hans Werner Aufrecht heeft een grote privécollectie, waarvan deze Mercedes-Benz E190 Evo II deel uitmaakt. Voluit heet het model Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II, maar in de volksmond praten we gewoon over de Evo II. Het is extreem bijzondere en zeldzame verschijning op basis van de toenmalige 190. Er zijn slechts 502 exemplaren van gemaakt.
Homologatiedoeleinden
Het model is ontworpen voor homologatiedoeleinden voor de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM). De EVO II is opmerkelijk vanwege zijn agressieve aerodynamische pakket, inclusief een grote achtervleugel en een opvallende bodykit die de auto niet alleen een unieke uitstraling geeft, maar die ook functionele voordelen biedt op het circuit.
Sterke aandrijflijn
Mercedes-Benz heeft geavanceerde technologieën toegepast in de Evo II, inclusief een geavanceerd ophangingssysteem en een krachtige 2,5-liter motor met 16 kleppen. Deze M 102 E 25/2 krachtbron schopt het tot 235 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De topsnelheid bedraagt liefst 300 km/u.
Mercedes-Benz 190 Evo II: bijzonder geliefd
De Mercedes-Benz 190 Evo II heeft een cultstatus verworven in de autogemeenschap. Door zijn beperkte productie, race-erfgoed en iconische status blijft de Evo II in waarde stijgen, waardoor het een uitstekende investering is voor autoliefhebbers en verzamelaars. Hans Werner Aufrecht kan er dus maar beter erg zuinig op zijn. Een alternatief voor de Evo II? Een BMW M3 E30, het liefst de Sport Evo.