Gespot: een Porsche 911 GT3 uit 1999
De allereerste Porsche 911 GT3
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Porsche 911 GT3 is niet meer uit het aanbod van het iconische model weg te denken. Toch is de GT3 nog niet eens zo heel lang van de partij. Wij kwamen een vroeg model tegen en stopten voor foto’s.
De allereerste Porsche 911 GT3 kwam in 1999 op de markt. Het was een homologatiemodel voor de GT3-klasse van FIA, vandaar ook de naam. De GT3 was daarmee een soort race-Porsche voor op de openbare weg. Luxe zoals geluidsisolatie, een achterbank of luidsprekers achterin waren verwijderd. Airco en een radio waren alleen als optie te krijgen.
Porsche 911 GT3 met racemotor
Achterin de 911 GT3 lag een zescilinder boxermotor die grotendeels gelijk was aan het blok dat ook in de 962 en 911 GT1 lag, twee volbloed raceauto’s. In de 911 GT3 leverde het blok een vermogen van 265 kW (360 pk) en daarmee was de GT3 maar liefst 60 pk krachtiger dan de standaard 911. De boxermotor was gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen, nog afkomstig uit het luchtgekoelde 911-tijdperk. Met zijn robuustere bouw was deze transmissie beter geschikt voor de GT3 dan de standaard transmissie van de 911 996.
De Porsche 911 GT3 bereikte in 4,8 seconden de 100 km/u en ging door tot nét boven de 300 km/u. Verder was de Porsche 911 GT3 voorzien van grotere remmen, een verlaagde en nieuw afgestelde wielophanging, lichtgewicht wielen, aangepaste bumpers en een grote achterspoiler voor de nodige downforce.
Porsche 911 GT3 Clubsport
Als je het echt professioneel wilde aanpakken, bestelde je ook het Clubsport-pakket. Dan werden de standaard elektrisch verstelbare en met leder beklede stoelen vervangen door nog lichtere handmatig verstelbare kuipstoelen met brandwerende stof. Verder omvatte het pakket onder meer een halve rolkooi, een zespuntsgordel voor de bestuurder (in plaats van zij-airbags), een brandblusser in de voetenruimte van de passagier en voorbereiding voor een hoofdschakelaar voor de accu.
GT3 RS en facelift
In 2003 kwam Porsche met de 911 GT3 RS, een nog meer hardcore sportuitvoering, met onder meer een stijver onderstel, polycarbonaat achterruit, meer koolstofvezel delen en standaard keramisch-composietremmen. Op papier was de GT3 RS net zo krachtig als de ‘gewone’ GT3, maar in de praktijk naderde het vermogen de 400 pk. Visueel was de GT3 RS te herkennen aan modelspecifieke velgen en striping die doen denken aan de 911 Carrera 2.7 RS uit de jaren ’70.
Voor modeljaar 2004 werd de 2002-facelift van het basismodel ook doorgevoerd op de Porsche 911 GT3. Op visueel vlak vielen vooral de nieuwe lichtunits op, maar wie beter kijkt ziet dat de GT3 voortaan gebruikmaakte van de carrosserie van de 911 Carrera 4. Onderhuids beschikte de GT3 voortaan over 280 kW (381 pk) en verbeterde remmen (optioneel keramisch-composiet). De prestaties gingen er ook op vooruit, met een 0-100-sprint in zo’n 4,5 seconden.
De Porsche 911 GT3 blijft
De 911 GT3 wist zijn weg naar de kopers goed te vinden. Van alle latere modelgeneraties zijn dan ook weer GT3-uitvoeringen verschenen. De meest recente versie kwam in 2021 op de markt en daar hebben ook wij van genoten. Ook de Cup-versie die later dat jaar verscheen hebben we van heel dichtbij mogen ervaren. Bij dat evenement had Porsche alle straatversies mooi op een rij gezet. Welke is jouw favoriet?
Het gespotte exemplaar
Laatst kwam collega Bart op een van de parkeerterreinen bij Schiphol deze vroege Porsche 911 GT3 tegen. Het is er een uit 1999, een echt vroege uit het allereerste jaar dus. De Porsche is sinds 2006 in Nederland en de huidige eigenaar heeft hem nu ongeveer een jaar in bezit. We wensen hem nog heel veel rijplezier!