
Gespot: een Pontiac Sunfire
Onbekend, maar super zeldzaam
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

In het Nederlandse verkeer valt hij wel op vanwege zijn typisch Amerikaanse vormgeving, maar verder is de Pontiac Sunfire een vrij doorsnee model. Maar wist je dat dit zomaar een van de meest zeldzame auto’s van Nederland is?
Het gespotte exemplaar
Een AutoRAI-lezer spotte in Beesd deze origineel Nederlandse Pontiac Sunfire uit 1997. Een spot die nog veel specialer is dan op het eerste gezicht lijkt. Op dit moment staan namelijk maar drie Pontiac Sunfires op Nederlands kenteken. Van één daarvan geeft de RDW aan dat het een ‘groene’ coupé is, dus in dezelfde kleur als de nu gespotte sedan. Er is ook een rode, waarvan de carrosserievorm ‘niet geregistreerd’ is. Jaren geleden spotte ondergetekende zelf eens een rode Sunfire coupé. Er voor het gemak even van uitgaande dat die nog bestaat, is de nu gespotte Sunfire dus de enige Sunfire sedan van Nederland!



De Pontiac Sunfire
De Pontiac Sunfire werd voor modeljaar 1995 geïntroduceerd als opvolger van de Sunbird. Dat model zou je kunnen zien als een flink aangepaste Opel Ascona. De Sunfire stond nog steeds op dat technische platform, maar dat werd wel op diverse punten aangepast om aan de moderne veiligheidseisen te voldoen. Verder werd de strakke vormgeving van de voorganger ingeruild voor een juist zeer rond design.
Opnieuw was de auto er als sedan, coupé en cabrio. De stationwagen kwam te vervallen. De voorgaande Sunbird was ook leverbaar in Buick- en zelfs Cadillac-versie, maar bij de Sunfire bleef de Chevrolet Cavalier als enige merkvariant over.



Motoren Pontiac Sunfire
Het motorenaanbod bestond over alle jaren gezien uit 2,2-, 2,3- en 2,4-liter viercilinder benzinemotoren, met vermogens van 86 tot 116 kW (117 tot 158 pk). Afhankelijk van motorvariant en uitvoering was de transmissie een handbak met vijf verzetten of een gedateerde drietrapsautomaat. Die laatste werd al een jaar na introductie vervangen door een modernere viertraps. De aandrijving ging altijd naar de voorwielen.
Twee facelifts voor de Pontiac Sunfire
De Pontiac Sunfire onderging twee keer een facelift. Voor modeljaar 2000 werden vooral de bumpers wat dikker aangezet (en kwam de Convertible te vervallen). Voor modeljaar 2003 werden de voor- en achterzijde vrijwel geheel nieuw ontworpen voor een modernere uitstraling. De Sunfire bleef in productie tot en met modeljaar 2005, om dan te worden opgevolgd door de qua insteek vergelijkbare, maar volledig nieuwe Pontiac G5.


