
Gespot: een Lincoln Continental Mark V uit 1978
Een echte ‘personal luxury car’
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Een bezoek aan het stadje Elburg leverde best een hoop spots op, waaronder deze Lincoln Continental Mark V. Een erg mooi exemplaar, met een eh… nogal opvallend setje wielen.
Het gespotte exemplaar
In het stadje Elburg zagen wij deze Lincoln Continental Mark V uit 1978, die sinds 2015 in Nederland is. De auto is nog in bijzonder mooie en originele staat: zelfs het dealerplaatje uit Colorado Springs zit nog achterop. Het is natuurlijk een subjectieve kwestie, maar misschien kan iemand het ons toch eens uitleggen: waarom zet je zulke wielen onder een auto die verder nog zo mooi en origineel is…? Op moment van spotten was de auto nog maar een paar maanden bij de huidige eigenaar. Zou die deze wielen eronder hebben gezet of wordt de Lincoln door de nieuwe eigenaar hopelijk juist weer op een origineel setje gezet?






De Lincoln Mark Series
De Lincoln (Continental) Mark Series is een modellijn die liep van 1956 tot en met 1998, met alleen een onderbreking in de jaren ’60. Oorspronkelijk was de Mark Series de opvolger van de Continental, maar later werd het een gerelateerde modellijn. Ten opzichte van de (meestal vierdeurs) Continental was de (meestal tweedeurs) Mark Series een extra luxe alternatief, zelfs het topmodel van Lincoln. Het waren de hoogtijdagen van de zogeheten ‘personal luxury car’. Een ‘gewone’ Lincoln Continental uit ongeveer deze periode zag je trouwens al eens eerder in deze rubriek.
De Lincoln Continental Mark V
De Lincoln Mark-modellen werden genummerd, waarmee de generatie-aanduiding feitelijk onderdeel was van de typenaam. De door ons gespotte Lincoln Continental Mark V is dus een Mark van de vijfde generatie. Zoals destijds gebruikelijk volgden de nieuwe modellen elkaar snel op. Zo werd de Mark V alleen geleverd voor modeljaar 1977 tot en met 1979.



Lincoln Continental Mark V: de langste ooit
De Lincoln Continental Mark V was een evolutie van de IV. Als je snel kijkt lijkt het zelfs gewoon weer om een modeljaarupdate te gaan, maar de Mark V had toch echt een volledig nieuwe carrosserie. Een leuk weetje is dat de Mark V eigenlijk gewoon een designvoorstel was voor de Mark IV, dat uiteindelijk dus is uitgewerkt als opvolger. Oorspronkelijk was Lincoln van plan om de auto (voor die tijd) erg brede banden te geven. Vandaar de brede wielkasten. Uiteindelijk kwamen er toch ‘gewone’ wielen onder, die daardoor wel wat diep in de wielkasten staan.
Met een lengte van 5,8 meter is het nog altijd de langste tweedeurs auto die de Ford Motor Company ooit heeft geleverd. Toch was het gewicht ten opzichte van de voorganger wel met maar liefst 200 kg afgenomen, al was het daarmee nog steeds geen lichtgewicht.

Motoren Lincoln Continental Mark V
Onderhuids kwam wel veel overeen met de voorgaande Mark IV, maar diens 7,5-liter V8 werd wel vervangen door een ‘zuiniger’ 6,6-liter. De 7,5-liter bleef wel beschikbaar als optie. Beide werden gecombineerd met een toen nog gangbare drietrapsautomaat. Met 133 en 155 kW (181 en 211 pk) waren deze motoren ten opzichte van het slagvolume niet krachtig, maar ze hadden wel een hoog koppel. Bovendien was het lage vermogen een eenvoudige manier om het verbruik binnen de perken te houden, terwijl je toch een lekker grote motor kon aanbieden.

Voorzien van alle luxe
Als topmodel van het merk was de Lincoln Continental Mark V natuurlijk voorzien van alle luxe. Van elektrisch bedienbare ramen en elektrisch verstelbare bestuurdersstoel tot automatische airco en optioneel zelfs al een eenvoudige boordcomputer met actieradiusweergave en een led-display voor eventuele storingsmeldingen. Op technisch vlak had de auto schijfremmen voor en achter en ABS. Allemaal nog niet gangbaar in de jaren ’70.
Ieder nieuw modeljaar bracht wel wat wijzigingen met zich mee, maar de meeste waren niet al te ingrijpend. In de loop der jaren verschenen ook heel wat ‘special edition’, zoals de Luxury Group (eigenlijk meer een luxe optiepakket), de Designer Series in samenwerking met beroemde modeontwerpers, de Diamond Jubilee Edition ter gelegenheid van het 75-jubileum van Ford en de Collector’s Series als afscheidsmodel.
Opvolging voor de Lincoln Continental Mark V
Voor modeljaar 1980 verscheen weer een écht volledig nieuwe modelgeneratie, de Lincoln Continental Mark VI. Ook weer een wat strakkere evolutie, maar het tijdperk van downsizing was wel duidelijk begonnen.
