Gespot: een Lexus LFA
Een van de drie in Nederland
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Met 500 geproduceerde exemplaren is de Lexus LFA een behoorlijk zeldzame auto. Toch kwam AutoRAI.nl er gewoon eentje tegen in Nederland. Dat vraagt om een fotostop en een vermelding in de rubriek Gespot.
Wie aan Toyota of Lexus denkt, denkt wellicht niet direct aan supercars. Zeker niet ruim tien jaar geleden. Toch presenteerde Lexus in 2010 de LFA, een rasechte supercar, die zoals we van het merk gewend zijn met een uiterste precisie is ontwikkeld. De Lexus LFA was bij introductie het tweede model onder het toen vrij nieuwe sportieve F-label van Lexus, na de Lexus IS F. De LFA was wel het eerste F-model dat volledig op zichzelf stond. Hij vormde dan ook het absolute paradepaardje van het merk.
Lexus LFA: tien jaar ontwikkeling
De Lexus LFA werd dan ook niet zomaar even in een paar maanden tijd ontwikkeld. In tegendeel: de ontwikkeling begon al in 2000. Het eerste rijdende prototype was klaar in 2003, maar daarna volgden nog zeven jaar voor een jacht naar absolute perfectie. Pas in 2010 vond Lexus de auto goed genoeg om in productie te gaan.
Productie Lexus LFA
Die productie was ook niet zomaar een productie. Alleen de zogenaamde Takumi mochten aan de auto werken. De Takumi zijn de meest ervaren ambachtslieden van het merk. De motoren werden volledig met de hand gebouwd, bekroond met een typeplaatje met handtekening van de bouwer. Het team van Takumi bouwde één Lexus LFA per werkdag. Je kunt je voorstellen dat de productiecapaciteit daarmee beperkt is. In de twee jaar durende productieperiode verlieten slechts 500 exemplaren de fabriek.
4,8-liter V10
Over die motor gesproken: onder de motorkap lag een 4,8-liter V10, die in samenwerking met de specialisten van Yamaha werd ontwikkeld. Het vermogen bedroeg 412 kW (560 pk), of zelfs 420 kW (571 pk) met het Nürburgring Package. De motor dreef de achterwielen aan, via een op de achteras geplaatste zestraps automatische sequentiële transmissie, een transaxle-transmissie dus. In 3,7 seconden is de 100 km/u bereikt en de topsnelheid ligt op 325 km/u. Meer informatie over de Lexus LFA lees je hier.
Het gespotte exemplaar
De kans dat je een Lexus LFA in het wild tegenkomt is al klein, laat staan in Nederland. Toch kwam onze collega Bart er een tegen bij Louwman & Parqui, de officiële importeur van Toyota en Lexus. Het is overigens geen auto van Louwman zelf, maar echt een particuliere LFA.
Deze Lexus LFA werd in 2014 voor het eerst officieel op kenteken gezet. Aangezien de productie van de LFA eind 2012 stopte, moet hij dus een tijdje ergens zonder kentekenregistratie hebben gestaan. Al een week na de eerste internationale kentekenregistratie kreeg deze LFA een Nederlands kenteken. Hij is ook nog altijd bij de eigenaar die hem liet importeren, of in ieder geval bij degene die hem direct na de import op naam zette.
Een van de drie Lexus LFA in Nederland
Het zal je niet verbazen dat de Lexus LFA in Nederland een behoorlijk zeldzame auto is. Volgens het kentekenregister zijn er maar drie exemplaren in Nederland. Eén origineel Nederlandse (een zwarte uit 2013), één geïmporteerde (deze dus) en een exemplaar uit 2013 met zogenaamd ‘blanco’ kenteken. Dat is een kenteken dat is aangevraagd en door de RDW is toegekend, maar nog niet is tenaamgesteld. Ook de andere Nederlandse LFA’s hebben na productie dus even op hun eerste registratie moeten wachten.