Gespot: een Lada 1200S uit 1988
Russisch icoon
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Denk je aan Lada, dan denk je al snel aan een vierkante compacte sedan. AutoRAI.nl kwam er weer eens een tegen op de Nederlandse wegen, in de vorm van deze Lada 1200S, en stopte voor wat foto’s.
Ooit was Lada ook in Nederland best populair. In 1981 werd de apk ingevoerd, wat ervoor zorgde dat veel goedkope, maar technisch matige of zelfs slechte auto’s van de weg verdwenen. Gelukkig was daar (o.a.) Lada, dat voor aantrekkelijke prijzen gloednieuwe auto’s aanbood. Met name de toen net geïntroduceerde Lada Riva was populair. De auto was eenvoudig, maar betaalbaar en betrouwbaar en als net geïntroduceerd model ook nog redelijk bij de tijd. Als het nog goedkoper moest, dan was voorganger 1200/1300 ook nog steeds leverbaar. Anno 2024 is het lang geleden dat we een van deze Lada-sedans in het wild tegenkwamen, dus voor dit exemplaar in nieuwstaat maakten we zeker even een fotostop.
Het gespotte exemplaar
In het dorpje Schellinkhout zagen wij deze nog als nieuwe Lada 1200S uit 1988. De auto is sinds begin 2022 in Nederland en nog maar sinds januari bij de huidige eigenaar. Via Google komen we nog enkele foto’s tegen uit de (inmiddels uiteraard verlopen) Marktplaats-advertentie. De vorige eigenaar had blijkbaar moderne lichtmetalen velgen onder de Lada gezet. Mooi dat de nieuwe eigenaar dat gelijk even heeft gecorrigeerd.
Lada 1200, 1300, 1500 of (VAZ) 2101
De Lada 1200 kwam in 1970 op de markt. De exacte naam verschilde wat per markt. Hier in West-Europa werd de auto verkocht als Lada, waarbij de typenaam verwees naar de motor: 1200 of 1300 en later ook 1500, ofwel een 1,2-,1,3- of 1,5-liter viercilinder. In Rusland en sommige Oost-Europese landen werd dezelfde auto verkocht als Lada 2101, of VAZ-2101. ‘VAZ’ was de fabriek (Vólzhskiy avtomobíl’nyy zavód, ofwel ‘Volga autofabriek’) en 2101 was de overkoepelende typenaam voor dit model.
Daarnaast was het autootje bekend onder de bijnamen Zhiguli (naar het Zhiguli-gebergte, een verwijzing naar de productielocatie) en Kopeyka (de kleinste Sovjet-munt, als verwijzing naar de betaalbaarheid).
Lada 1200 met Fiat als basis
Destijds waren de modellen van Lada nog sterk gebaseerd op Fiats. In het geval van deze Lada 1200 was dat de Fiat 124. Op het eerste gezicht wijken alleen de logo’s af, maar er zijn meer verschillen. Zo werd onder andere de carrosserie op een aantal punten verstevigd om de slechte Sovjet-wegen beter aan te kunnen en kreeg de Lada betere remmen en modernere motoren. Sommige van deze verbeteringen werden met terugwerkende kracht ook op de Fiat toegepast.
De genoemde motoren waren van Russische makelij en wat robuuster dan de oorspronkelijke Fiat-motoren. Schakelen ging handmatig met vier versnellingen, al waren sommige modellen ook leverbaar met drietrapsautomaat. In ieder geval hadden de Lada 1200 en zijn varianten altijd achterwielaandrijving.
Lange carrière voor Lada 1200
De Lada 1200 en zijn wat luxere varianten waren best populair. Vooral in de Sovjet-regio’s, maar ook hier in West-Europa. In 1973 passeerde de productie al de miljoen exemplaren en een jaar later de 1,5 miljoen. De productie liep nog tot en met 1988. De totale productie-omvang is lastig te bepalen. Het hangt er maar net vanaf welke varianten je wel of niet meerekent. Zo waren er ook de gemoderniseerde VAZ-2103- en -2106-modellen en eventueel kan je ook de VAZ-2105 en -2107 (bij ons bekend als de Lada Riva) als gemoderniseerde varianten zien.
Lada in Nederland
Van het ooit zo populaire Lada zijn anno 2024 volgens het RDW kentekenregister nog 1.129 exemplaren overgebleven. Dat aantal is alle types bij elkaar. Veruit de meeste Lada’s op Nederlands kenteken komen uit de jaren ’80 en ook wel ’90, toen het merk zijn hoogtijdagen vierde in het Westen. Vanaf de eeuwwisseling stelden de Nederlandse Lada-verkopen niet zo veel meer voor en in 2013 verdween het merk definitief van de Nederlandse markt. Sindsdien zijn toch nog 23 nieuwe Lada’s via grijze import naar ons land gekomen. Specifiek van de gespotte Lada 1200 staan nog 120 exemplaren op Nederlands kenteken, waarvan toch nog het overgrote deel origineel Nederlands is.