Gespot: een Jeep Gladiator in Nederland
Jeep Wrangler met een ‘bakkie’
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Met de Jeep Gladiator wil het merk een graantje meepikken van het steeds populairdere pick-upsegment. Officieel is het model hier niet leverbaar, maar dat weerhoudt de liefhebbers er niet van om er een te importeren.
Pick-ups worden steeds populairder. In Noord-Amerika, waar de pick-upmarkt toch al een serieuze omvang had, maar ook in Europa. Jeep had inmiddels al lange tijd geen pick-up meer in zijn leveringsprogramma, maar wilde wel van de toenemende vraag meeprofiteren. Daarom ontwikkelde het een pick-up op basis van de Wrangler. Het eindresultaat kwam in 2019 – als modeljaar 2020 – op de markt onder de naam Jeep Gladiator. Een historisch verantwoorde typenaam.
Jeep Gladiator niet de eerste Jeep pick-up
Het is namelijk niet voor het eerst dat Jeep een pick-up introduceert. Zo waren er al pick-upvarianten van de Jeep CJ-modellen, de doorontwikkelingen van de iconische Willys Jeep. Een pick-up volgens het huidige concept verscheen in 1962, in de vorm van de Gladiator. Dat was een tweedeurs pick-up op basis van de Jeeps Cherokee en Wagoneer – bij de liefhebbers beter bekend als de Jeep SJ-modellen. Vanaf modeljaar 1971 ging de Jeep Gladiator als J-serie door het leven. De productie daarvan kwam in 1988 ten einde.
Een maatje kleiner
In 1985 introduceerde Jeep voor modeljaar 1986 ook een kleiner model pick-up, de Comanche. Dat was een tweedeurs pick-upversie van de kort daarvoor geïntroduceerde Jeep Cherokee van generatie XJ. Hiermee bood Jeep destijds ook een pick-up in het voor Amerikaanse begrippen compacte segment. De Jeep Comanche bleef in productie tot en met modeljaar 1992.
Jeep Gladiator maakt comeback
Terug naar recente tijden. Voor modeljaar 2020 maakte de Jeep Gladiator dus een comeback. In de basis is het concept van weleer echter niet veranderd: de nieuwe Gladiator is een derivaat van een al bestaand Jeep-model. Wel is het strikt genomen meer een opvolger van de Jeep CJ-pick-ups dan van de eerdere Gladiator (of de Comanche). Ook een primeur voor Jeep is het uitbrengen van een vierdeurs pick-up.
Hoewel de Jeep Gladiator als een zelfstandig model wordt gepositioneerd, blijft het natuurlijk gewoon een ‘Wrangler Pick-Up’. Qua uitvoeringen en motorenaanbod komen beide modellen dan ook grotendeels overeen. Daarmee is de Gladiator de enige nieuw leverbare pick-up met afneembaar dak. Wel is de Gladiator alleen leverbaar met de 3,6-liter V6 benzinemotor en 3,0-liter V6 turbodiesel. Van voren is de Gladiator te herkennen aan de iets grotere openingen in het raster van de grille.
Het gespotte exemplaar
De Jeep Gladiator die wij spotten blijkt in juli 2021 op kenteken te zijn gezet en sinds september van dit jaar in Nederland rond te rijden. Volgens RDW Data staan er op dit moment 27 exemplaren van de huidige Gladiator op Nederlands kenteken. We zijn er overigens al eerder een soortgelijk exemplaar tegengekomen, maar kregen nu pas de kans het model van dichterbij te bewonderen. Saillant detail: eerlijk gezegd is de laadbak niet bijster harmonieus aan het Wrangler-ontwerp toegevoegd. Evengoed blijft het wel een van de leukste en stoerste picks-ups van het moment. Wij begrijpen dus wel dat deze ondernemer voor (de charmes van?) deze onderscheidende bedrijfswagen is gevallen.