
Gespot: een Citroën SM met opvallende wielen
Het exclusieve neefje van de DS

Een Citroën SM kom je niet vaak tegen, zeker niet in het gewone verkeer. Natuurlijk maakten wij dus even een fotostop voor dit exemplaar.
De Citroën SM was in zijn tijd al een bijzondere auto. Er is al veel over gezegd en geschreven. Ook door ons, dus voor het verhaal van de SM kan je dit eerdere artikel lezen. De auto kwam vorig jaar opnieuw onder de aandacht omdat DS Automobiles er een moderne reïncarnatie van maakte – helaas zonder productieplannen. Omdat de SM in het algemeen bekend is, staan we deze week juist eens uitgebreid stil bij het door ons gespotte exemplaar.
Het gespotte exemplaar
In Den Bosch zagen wij deze Citroën SM Injection uit 1975, die sinds 2016 in Nederland is. Als Injection wordt de SM aangedreven door de oorspronkelijke 2,7-liter V6, die vanaf 1972 van moderne brandstofinjectie werd voorzien. Toen nam ook het vermogen iets toe, naar 131 kW (178 pk). Vanaf 1973 was daarnaast ook een 3,0-liter grote versie zonder injectie leverbaar.


De wielen van de Citroën SM
Het gespotte exemplaar valt ook op door zijn wielen. Origineel was de Citroën SM leverbaar met stalen velgen met stijlvolle roestvrijstalen wieldoppen. Deze stalen velgen waren (en zijn) alleen niet altijd even stabiel op hoge snelheid. Daarom bood Michelin – destijds eigenaar van Citroën – toen al optionele velgen gemaakt van kunsthars en glasvezel. Deze velgen zijn bekend als de Roues Résines en wegen de helft van de standaard stalen velgen. Ze hebben ook een wat sportiever design, zie de foto hieronder. De Michelin-velgen bleven in productie tot en met 1992.

Voorlopig zat de onderdelenvoorziening dus wel goed, maar in het recente verleden begonnen de kunstharsvelgen in goede staat toch zeldzaam en dus prijzig te worden. De vraag bleef, want nog steeds zijn de originele stalen velgen niet ideaal bij hogere snelheden. Het bedrijf Regembeau dook in die markt met aluminium replica’s van de Michelin kunsthars velgen. Het bedrijf SM2 maakt ze ook, maar dan in een ‘moderne’ grotere velgmaat.
De velgen op de door ons gespotte Citroën SM zijn echter van weer een ander type. Om eerlijk te zijn komen we er niet direct achter van welk type deze zijn. Zeker voordat de replica’s van Regembeau en SM2 er waren, waren er wel meer aftermarket velgtypes populair voor de SM.
De Citroën SM in Nederland
Vaak zoeken we voor de Gespot ook even op hoeveel exemplaren van de gespotte auto er (nog) in Nederland zijn. In het geval van de Citroën SM geeft de database 319 stuks als antwoord. Dat zijn er toch nog verrassend veel, al is de SM met in totaal bijna 13.000 geproduceerde exemplaren ook weer niet super exclusief.