Gespot: een Citroën 11 Normale uit 1954
Innovatieve klassieker
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Samen met de ID/DS en de 2CV is de Traction Avant een van de meest bekende Citroën-klassiekers. De ooit zo vooruitstrevende auto zie je nog met enige regelmaat opduiken als oldtimer. Bijvoorbeeld dit mooie exemplaar.
De Citroën Traction Avant was bij introductie in 1934 een revolutionaire auto, die veel voor het merk zou gaan betekenen. Daar hebben we eerder dit jaar nog uitgebreid bij stil gestaan, toen het model zijn 90-jarige jubileum vierde. Nu zijn we er ook een tegengekomen, gewoon op straat. Aangezien we de Traction Avant eerder dit jaar dus al hebben besproken, gaan we nu wat dieper in op de specifieke, gespotte uitvoering.
Citroën Traction Avant heet eigenlijk geen Traction Avant
Hoewel de naam Traction Avant – ook door Citroën – vaak wordt gebruikt om dit model aan te duiden, is het niet de naam die de auto’s zelf droegen. De officiële typenaam van de modellen bestond uit een nummer, dat verwees naar de fiscale pk-klasse waar de auto in Frankrijk in viel. Het oude Franse systeem voor fiscale paardenkrachten (chevaux fiscaux of CV) was een manier om voertuigen te belasten op basis van een berekende waarde, die een indicatie gaf van de motorsterkte.
Dit werd echter op een ingewikkelde manier berekend, waardoor het daadwerkelijke aantal pk’s veel hoger lag dan de fiscale pk’s. De bekende Citroën 2CV is ook vernoemd naar zijn fiscale pk-klasse, maar bij de Traction Avant werden de letters ‘CV’ in de typeaanduiding weggelaten. Het nummer van de Traction Avant werd eventueel aangevuld met de naam van een uitvoering.
Het gespotte exemplaar
Het exemplaar dat wij tegenkwamen in Hoorn is bijvoorbeeld een Citroën 11 Normale. Dit specifieke exemplaar komt uit 1954 en is sinds 1983 in Nederland. Hij is ook alweer sinds 2004 bij de huidige eigenaar. Voor zover dat op basis van deze foto’s is te zeggen, ziet dit exemplaar erg nog erg mooi uit.
De Citroën 11 Normale
De Citroën Traction Avant was er vanaf het begin ook als 11. Deze variant had een 1,9-liter viercilinder, tegenover de 1,3-liter (later 1,5- en 1,6-liter) uit de 7. Daarboven stond nog de 15/6, die een 2,9-liter zes-in-lijn aan boord had. De Normale had een iets afwijkende carrosserie ten opzichte van het standaardmodel. De Normale had een langere wielbasis (3,09 meter versus 2,91 meter) en ook een iets grotere spoorbreedte. De 11 was er ook als Légèr (licht), die dezelfde afmetingen had als de 7.
Citroën 11 als eerste hatchback
In 1938 verscheen de Familiale, een extra lange carrosserievariant met extra zitrij. Als Citroën 11 was dit model ook leverbaar als Commerciale, waarbij de extra zitrij plaatsmaakte voor een extra grote bagageruimte. De Commerciale was bedoeld als een soort luxe bedrijfswagen, die dankzij de achterbank ook nog als personenauto gebruikt kon worden. Een soort Berlingo avant la letre. Na de productiestop in de Tweede Wereldoorlog onderging de Commerciale een update: hij kreeg een aan de bovenkant scharnierende achterklep, waarmee de gehele achterzijde opende. Voor zover wij kunnen nagaan is de Citroën Traction Avant daarmee de allereerste hatchback.
Lange productieperiode voor Citroën Traction Avant
De Citroën 7 keerde na de productiestop niet terug en bleef daarmee in productie tot 1941. Topmodel 15/6 bleef echter maar liefst tot 1956. De Citroën 11 mocht nog iets langer door, tot en met 1957. Daarmee is de 11 de langst geproduceerde variant van de Citroën Traction Avant. De opvolger stond al in 1955 klaar: de Citroën ID/DS. Ook weer zo’n baanbrekend model.