Gespot: de eerste Audi S6 Avant
Met het hele gezin naar de Nürburgring
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Heb je een gezin, maar wil je niet inleveren op sportieve prestaties? Dan kan je al geruime tijd bij Audi terecht voor sportieve stationwagens. AutoRAI.nl kwam weer eens een vroeg exemplaar tegen.
Noem eens een sportieve stationwagen? Er zijn natuurlijk meerdere antwoorden mogelijk, maar de kans is groot dat je de Audi RS6 Avant heb genoemd. Dat is dan ook een van de populairste modellen. Zelfs hier in Nederland zie je nog best vaak een RS6 Avant rijden. Maar ken je ook zijn verre voorganger (nog)? De vroegere Audi S- en RS-modellen zie je een stuk minder vaak in het dagelijkse verkeer. Deze vroege Audi S6 Avant mocht dus zeker even op de foto.
Opschalen van de S-reeks
De historie van de sportieve Audi S-modellen begon met de S2-modellen in 1991, waarvan de Coupé uiteindelijk het meest bekend is geworden. Er was ook een S2 Avant. Deze S2-modellen zijn een voorloper van de latere Audi RS4-modellen. Het sportieve concept viel in de smaak en in 1994 besloot Audi het aanbod naar boven uit te breiden. De Audi S2-modellen waren gebaseerd op de Audi 80 en op basis van de grotere Audi 100 introduceerde Audi de S4.
Audi S4 wordt Audi S6
In 1994 kiest Audi voor een nieuwe modelnaampolitiek. De Audi 80 wordt opgevolgd door de eerste generatie Audi A4. De Audi 100 is nog niet aan volledige vervanging toe, maar wordt na een facelift omgedoopt tot Audi A6. Ook voor de sportieve modellen worden de namen gewijzigd. De Audi S4 is voortaan logischerwijs de sportieve versie van de Audi A4. De sportieve versie van de Audi A6 heet voortaan logischerwijs Audi S6.
Audi S6 specificaties en prestaties
Op technisch vlak gebeurt rondom deze facelift niet zo veel. Hoewel de volgende specificaties op wat details na ook voor de oorspronkelijke S4 gelden, kijken we nu even alleen naar de S6. De Audi S6 was leverbaar in twee versies, een ‘gewone’ S6 en een S6 4.2. Beide waren op hun beurt leverbaar met handgeschakelde zesbak of een viertrapsautomaat en beide waren er zowel als sedan als Avant. Vierwielaandrijving was voor alle modellen standaard.
Zoals de naam al doet vermoeden, zat het verschil hem in de motor. In de ‘gewone’ Audi S6 lag de bekende 2,3-liter vijfcilinder-in-lijn, met een vermogen van 169 kW (230 pk). In de Audi S6 4.2 lag een 4,2-liter V8 met 206 kW (280 pk). De vijfcilinder bracht de auto in 6,7 seconden op de 100 km/u, met een topsnelheid van 241 km/u. Met de V8 duurde de sprint nog maar 5,9 seconden en lag de topsnelheid op 249 km/u. Deze cijfers gelden voor de handgeschakelde sedans, de stationwagens waren fractioneel langzamer en met automaat was je nog iets minder snel, maar veel scheelde het niet.
Overtreffende trap: Audi S6 Avant Plus
In 1996 verscheen het sportieve topmodel: de Plus, alleen leverbaar voor de Avant. Daarbij was het vermogen van de V8 opgeschroefd tot 240 kW (326 pk), goed voor een 0-100-tijd van 5,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. De Audi S6 Avant Plus was ook het sportieve topmodel van de gehele A6-reeks, want de RS6 was er toen nog niet. In 1997 nam een nieuwe generatie Audi A6 het stokje over en in 1999 was er een nieuwe S6. In 2002 was er voor het eerst ook een RS6.
Het gespotte exemplaar
In Hoorn zagen wij deze Audi S6 4.2 Avant uit 1997, in de kenmerkende felblauwe kleur. De auto is sinds 2001 in Nederland en de huidige eigenaar rijdt er sinds 2020 mee rond. Hij of een eerdere eigenaar hebben de auto wel van niet-originele wielen voorzien. Enerzijds jammer voor de originaliteit, al vinden we dit nieuwe setje wel goed staan. Verder ziet de Audi er keurig onderhouden uit, alsof hij nog maar een paar jaar oud is, in plaats van alweer 26…