Gesplitste LED-koplampen voor nieuwe Skoda Kamiq
Marktintroductie in tweede helft van 2019
Na de Kodiaq en Karoq is het nu tijd voor derde SUV van Skoda: de Kamiq. De Skoda Kamiq deelt zijn platform met de Seat Arona en Volkswagen T-Cross. De marktintroductie vindt in de tweede helft van 2019 plaats. De Skoda Kamiq beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (7-17 maart).
Eskimo’s
Het woord Kamiq komt voor in de taal van de Inuit, de naam waarmee de Eskimo’s van Groenland en Canada zichzelf aanduiden. Het woord is min of meer te vertalen als ‘tweede huid’. De 4.241 mm lange Skoda Kamiq neemt het design grotendeels over van de grotere Karoq en nog grotere Kodiaq. Het design van de Kamiq is geïnspireerd op de in 2018 gepresenteerde Skoda Vision X Concept. De Skoda Kamiq is het eerste model van het merk met gesplitste LED-koplampen met dagrijverlichting die als vier edelstenen boven de hoofdlampen verschijnen.
Infotainment
Het interieur oogt opgeruimd met centraal op het dashboard een vrijstaand Amundsen-scherm van 9,2-inch, zoals Skoda ook in de Scala toepast. Optioneel levert Skoda een Virtual Cockpit met 10,25-inch display en vijf verschillende display-indelingen: Classic, Basic, Modern, Sport en Extended. Standaard heeft de Kamiq het infotainmentsysteem Swing met 6,5-inch display. De tweede mogelijkheid is het Bolero-systeem met 8-inch scherm.
Bagageruimte
Volgens de autobouwer moet de Kamiq ruimte bieden aan vijf volwassenen. De wielbasis bedraagt 2.651 millimeter waardoor ook de passagiers achterin genoeg beenruimte hebben. De bagageruimte bedraagt 400 liter met de achterbank in de normale positie. Met neergeklapte achterbank ontstaat er zelfs 1.395 liter aan bagageruimte.
Benzinemotoren
De Skoda Kamiq wordt leverbaar met diverse benzine- en dieselmotor alsook een versie op aardgas (CNG). De instapper heeft een 1.0 TSI driecilinder turbobenzinemotor met 95 pk (70 kW) en 175 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De 1.0 TSI is er ook met 115 pk (85 kW) en 200 Nm in combinatie met een handgeschakelde zesbak of tegen meerprijs met een zeventraps DSG. De 1.5 TSI viercilinder turbobenzinemotor met cilinderuitschakeling heeft 150 pk (110 kW) en 250 Nm. De krachtbron heeft standaard een handgeschakelde zesbak of optioneel een zeventraps DSG.
Diesel en CNG
Dieselen kan ook. Skoda levert een viercilinder 1.6 TDI-dieselmotor met 115 pk (85 kW) en 250 Nm, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak; een 7-traps DSG is optioneel beschikbaar. Ook leverbaar is een 1.0 G-TEC; een driecilindermotor die rijdt op aardgas (CNG). Deze motor levert 90 pk (66 kW) en 160 Nm en heeft altijd een handgeschakelde zesbak.
Rijmodi
Ten opzichte van de Scala heeft de nieuwe Kamiq 37 mm meer bodemvrijheid. Optioneel levert Skoda Sport Chassis Control met een 10 millimeter lager onderstel en de modi Normaal en Sport. Daarnaast is er nog Driving Mode Select met vier rijmodi: Normal, Sport, Eco en Individual.
Veiligheidssystemen
Front Assist en Lane Assist zijn standaard. Adaptive Cruise Control is optioneel leverbaar, net als het Driver Alert vermoeidheidsdetectiesysteem en Multi-Collision Brake. De optionele achteruitrijcamera en Park Assist helpen de bestuurder bij het parkeren. Auto Light Assist is ook beschikbaar als een optie.
Simply Clever-functies
Skoda past altijd handige vondsten toe in zijn modellen. Dat is ook bij de nieuwe Scala het geval en ook bij de Kamiq. Volgens Skoda heeft de Kamiq er twintig, waaronder portier-randbescherming als de portieren worden geopend. Andere zaken zijn een elektrische achterklep (optioneel), aan de zijkant van de bagageruimte een verwijderbare LED-zaklamp en een knop in de kofferbak om de optionele, wegklapbare trekhaak elektrisch te ontgrendelen.