Gereden: Fiat 500L TwinAir Turbo CNG
Honderd kilometer rijden en bij de pomp 5,34 euro afrekenen. Het kan met de Fiat 500L TwinAir Turbo CNG.
Fiat loopt voorop met modellen die op CNG (Compressed Natural Gas, aardgas onder druk) kunnen rijden. Dit jaar verkocht de Fiat-groep tot en met september in Italië 45.468 CNG-voertuigen op een totaal van 56.331 stuks. En nu zijn ook de 500L en 500L Living met CNG-motor leverbaar. Die kunnen overigens ook gewoon op benzine rijden. Fiat doet in Italië goede zaken met zijn aardgasmodellen. Daar groeide de verkoop met 29 procent, terwijl de totale markt dit jaar met 9 procent gedaald is, benadrukt Fiat. Het voordeel dat Fiat in Italië heeft, is dat het extra gewicht geen gevolgen heeft voor de wegenbelasting. Dat is wel het geval in Nederland. De 500L op aardgas weegt 1.395 kilo. Hiermee is hij 160 kilo zwaarder dan bijvoorbeeld de 500L TwinAir Turbo op benzine.
De 500L is de tweede Fiat met TwinAir tweecilindermotor die voor CNG geschikt is. De Panda ging hem voor. De tweecilinder levert op aardgas 59 kW (80 pk) bij 5.500 toeren per minuut. Wanneer de MPV op benzine rijdt, is dat 62 kW (85 pk). Fiat claimt een actieradius van zo’n 1.155 kilometer. Daarvan komt 308 kilometer voor rekening van aardgas. Als de auto op aardgas rijdt, is daar overigens niets van te merken. En wanneer je op benzine overschakelt, merk je daar ook niets van. Een display in de 500L laat zien hoe efficiënt je rijdt. Hierbij houdt de auto rekening met accelereren, schakelen, afremmen en de snelheid. Kleuren deze items groen, dan zit je goed. Rood is foute boel. Door alleen zo vroeg mogelijk op te schakelen, klaar je de klus niet. Soms moet je juist een versnelling terug.
De Fiat 500L TwinAir Turbo CNG kent een CO2-uitstoot van 105 g/km en hij is leverbaar voor prijzen vanaf 19.395 euro. Wie de auto zakelijk rijdt, telt 20 procent bij, ook in 2014. Volgens Fiat telt Nederland inmiddels meer dan 130 stations waar aardgas getankt kan worden. Per jaar moeten daar zo’n 25 tot 30 stations bij komen.