Gereden – Bentley Flying Spur V8
De Bentley Flying Spur is een grote sedan met klassieke lijnen. Ook het interieur is groot en chic, door bijvoorbeeld het fraaie wortelnotenhout, de gecapitonneerde lederen stoelbekleding en de chromen details. Het leer geurt heerlijk. Je waant je in een exclusieve Britse herenclub met Chesterfield-meubilair.
Luxe XXL
Rijden komt later wel. Eerst maar verkennen waarop een first class auto zijn inzittenden trakteert. Dat zijn stoelverwarming, stoelkoeling, stoelmassage en veelzijdige elektrische verstelmogelijkheden. En dat vind je op alle zitplaatsen. Tussen de zetels achterin is een koelkast gemonteerd, met genoeg plek voor een paar flessen champagne. De beenruimte is flink en achterin hebben beide passagiers individueel beschikking over een grote display met alle denkbare multimediafaciliteiten. Ach, verzin maar een optie of accessoire van auto’s van andere merken – de Bentley heeft het bijna allemaal standaard.
Cilinderuitschakeling?
De voorkant van de Bentley Flying Spur is imposant en markant door de dubbele ronde koplampen, de grote chromen grille en de forse gewelfde motorkap. Het is het onderkomen voor de nieuwe V8-benzinemotor met twee turbo’s, die via een achttrapsautomaat alle wielen aandrijft. Hij levert 373 kW (507 pk) vermogen en 660 Nm trekkracht. Daarmee kan de Bentley van 0 naar 100 km/u sprinten in 5,2 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 295 km/u. Automatische uitschakeling van cilinders bij constante, gematigde snelheden tempert het verbruik naar een acceptabel niveau. De boordcomputer meldt op een gegeven moment iets meer dan negen liter per honderd kilometer gemiddeld. Dat is best acceptabel voor een auto van dit kaliber.
Gefilterd
In de Bentley Flying Spur voelen de prestaties gefilterd aan. Alsof alles is afgedekt met zachte, satijnen doeken. De V8 loeit, maar dat is bijna niet te horen. Hij accelereert snel, maar je beleeft het niet als zodanig. Tot je op de snelheidsmeter kijkt en je verbaast over de hoge snelheid die al is bereikt. De computergestuurde schokdemping werkt daaraan mee. Zelfs verkeersdrempels voelen minder extreem aan.