George Russell heeft door stuiterende auto last van rugklachten
Niet vol te houden
Het ziet er pijnlijk uit: de Mercedes W13 die op hoge snelheid over het asfalt stuitert. Zo ziet het er niet alleen uit, dat is het ook. George Russell kampt inmiddels met rug- en borstpijn, als gevolg van het gehobbel.
Knappe prestatie
Mercedes is het nieuwe Formule 1-seizoen dramatisch begonnen, toch doet Russell het niet eens zo slecht. De Brit is de enige coureur die in elk van de eerste vier races in de top vijf eindigde. Best knap, als je ziet hoe heftig hij af en toe door zijn auto wordt geschud.
Porpoising
Geen enkele auto heeft zoveel last van porpoising, als de Silver Arrows. Volgens Toto Wollf is het team daardoor niet in staat om de W13 juist af te stellen, wat impact heeft op ieder aspect van de auto. In Miami en Barcelona komen de Duitsers met updates voor de auto. Door de rijhoogte te verhogen, moet het afgelopen zijn met het extreme gehobbel. Dat gaat wel ten koste van de downforce, dus het is nog maar de vraag of de rondetijden erop vooruitgaan.
Rugklachten
Het zal in ieder geval wel voor wat meer comfort zorgen in de Mercedes en daar kan George Russell niet op wachten. Na de race in Italië bekende Russell dat het haast niet uit te houden is in de W13:
“Als de banden in de juiste window zitten, voelt de auto — op het stuiteren na — echt goed aan. Het stuiteren beneemt echt je adem en is het meest extreme dat ik het ooit gevoeld heb. Ik hoop echt dat we een oplossing vinden en ik hoop dat elk team dat worstelt met het stuiteren een oplossing vindt, want het is voor coureurs niet vol te houden om op deze manier door te gaan. Dit is het eerste weekend dat ik echt met mijn rug worstel en ik heb pijn op mijn borst door het hevige stuiteren.”
Het is te hopen voor George dat de updates snel voor verbetering zorgen. Niet alleen zodat hij eindelijk zijn eerste podium-finish in de Mercedes kan pakken, maar ook zodat hij gewoon normaal rechtop kan blijven lopen.