Fotoreportage: Porsche 918 Spyder
Een heuse hypercar voor de lens…
De Porsche 918 Spyder is een indrukwekkende hybride hypercar die de grenzen van prestaties en technologie heeft verlegd. Met zijn krachtige V8-benzinemotor en elektrische ondersteuning levert de 918 Spyder een verbluffend vermogen, waardoor hij een van de snelste productieauto’s ter wereld is. Redacteur en huisfotograaf Yannick spoorde er eentje op in het noorden van Nederland en zette ‘m op de foto.
Bijzondere collectie
Onlangs mochten we kennismaken met de autocollectie van Freerk Wiersum. In zijn garage staan een Spyker C8 Spyder, McLaren 720S, Porsche 918 Spyder, Aston Martin V12 Speedster, Ferrari California en een Morgan Aeromax. Bijzonder spul dus. De uitgebreide fotoreportage en het verhaal achter deze collectie vind je hier. In dit artikel duiken we dieper in op de machtige Porsche 918 Spyder van Freerk.
Specificaties
De Porsche 918 Spyder is een meesterwerk op het gebied van technische specificaties. Het kloppend hart van de 918 Spyder is een 4,6-liter V8-motor met een vermogen van 608 pk, die wordt ondersteund door twee elektromotoren op de voor- en achteras, die samen 286 pk leveren. De samensmelting van benzine en elektriciteit resulteert in een stevig totaalvermogen van 887 pk. Met deze overvloed aan kracht onder de motorkap accelereert de 918 Spyder vanuit stilstand naar 100 km/u in 2,6 seconden, terwijl hij een duizelingwekkende topsnelheid van meer dan 345 km/u bereikt.
‘BIG 918’
De 918 in kwestie is productienummer 241 en origineel geleverd in het verenigd Koninkrijk. De auto is meermaals gespot in Londen, waar hij rondreed met het kenteken ‘BIG 918’. Hierna is de auto door de huidige eigenaar naar Nederland gehaald en op de welbekende ‘gele platen’ gezet. Wat deze specifieke Porsche 918 zo onderscheidend maakt, is het ontbreken van het Weissach-pakket. Het Weissach-pakket is samengesteld uit gewichtsbesparende materialen, waaronder koolstofvezel. Dit vernieuwende pakket vond zijn intrede bij de Porsche 918 Spyder en werd veelvuldig gekozen door enthousiastelingen. Het geeft de auto een extra ruige en stoere uitstraling, maar sommige puristen vinden dat de auto hierdoor minder sierlijk oogt.
Waarom de naam 918 Spyder?
De naam van de Porsche 918 Spyder komt van de datum waarop de productie gestart is. Dat was op 18 september 2013. Er zijn er 918 gebouwd, waarvan de meeste terecht kwamen in de Verenigde Staten. De basisprijs was daar 847.000 dollar. Voor degenen die ongeduldig waren om achter het stuur van de Porsche 918 Spyder te kruipen, bood Porsche een bijzondere tussenoplossing aan. Klanten die de 918 Spyder hadden gekocht, kregen de unieke kans om een exclusieve variant te kopen: de Porsche 911 Turbo S Cabriolet 918 Spyder Edition. Deze speciale editie combineerde de prestaties van de 911 Turbo S Cabriolet met de kenmerkende stijl van de 918 Spyder.
Lees ook: Autoportret: de fabelachtige supercar-collectie van Freerk