
Review – Ford Puma Gen-E (2025), heeft gigantische bagageruimte!
Hoe zuinig is deze elektrische Ford Puma?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De Ford Fiesta is foetsie. De Ford Focus staat ook op het punt van verdwijnen. Dat betekent dat de focus binnen de line-up van Ford vooral ligt op modellen als de Explorer en Puma. Sterker nog: de Ford Puma is op het moment van schrijven de kleinste Ford die jij kan kopen. Die Puma is er met benzinemotoren (mild hybride), maar ook als 100% elektrische uitvoering. In dat laatste geval praten we over de Ford Puma Gen-E. Zou je deze elektrische auto moeten overwegen?
Ford Puma Gen-E: ook een scheurijzer?
De Ford Puma staat bekend als een fijn scheurijzer. Hij staat zonder meer in de top vijf van leukst sturende B-segment crossovers. Fijne wegligging en een direct stuurgedrag maken van de reguliere Ford Puma zonder meer een aantrekkelijke rijdersauto. Is dat ook het geval bij de elektrische Ford Puma Gen-E? Jazeker, misschien zelfs nog wel meer. Dat komt door het extra lage zwaartepunt van de auto. De accu is namelijk lekker laag in de bodemsectie geplaatst waardoor de auto extra goed op de weg ligt. De besturing is absoluut van Puma-niveau. Lekker vlezig dus, met voldoende feedback. Het hogere voertuiggewicht door de aanwezigheid van het accupakket weet Ford mooi te maskeren met een setje goede dempers.
Gewicht Ford Puma Gen-E
Over dat gewicht gesproken: zo’n Puma Gen-E heeft een rijklaar gewicht van 1.563 kilogram. Dat komt neer op een ledig gewicht van 1.463 kilogram. Ter vergelijking: een Ford Puma 1.0 EcoBoost Mild-Hybrid heeft een rijklaar gewicht van. 1.280 kilogram (ledig: 1.180 kilogram). Dat komt neer op een gewichtsverschil van 183 kilogram. Dat valt nog mee, want doorgaans praten we toch over 200 tot 300 kilogram verschil in gewicht. Hoe heeft Ford dat geflikt? Simpel: een vrij klein accupakket toepassen.

43,6 kWh batterij
De Ford Puma Gen-E maakt gebruik van een vrij bescheiden 43,6 kWh batterij. Een bewuste keuze, want op die manier blijft de aanschafprijs laag. Ford heeft veel tijd en moeite gestoken in het zo efficiënt mogelijk maken van de aandrijflijn en auto zelf. Dat wil zeggen: een aerodynamisch ontwerp en slimme software die zo efficiënt mogelijk omspringt met de beschikbare energie. Op papier noteert deze Puma Gen-E een gecombineerd energieverbruik van 13,1 kWh/100 kilometer. Goed voor een WLTP-actieradius van 376 kilometer. Zoals je wellicht weet is WLTP nog altijd een laboratoriumwaarde. De regel is om er 30 procent af te halen. Dan blijft er dik 260 kilometer over. Toch is deze auto in de praktijk zuiniger dan verwacht, zo bleek tijdens een uitgebreide testsessie waarbij over een traject van meer dan 120 kilometer een meting hebben gedaan.
Goedkoop elektrisch rijden + GIGABOX! Dit is de Ford Puma Gen-E (2025) – REVIEW – AutoRAI TV
Energieverbruiksmeting
Voor de volledigheid: tijdens vertrek was de batterij volledig opgeladen en gaf de boordcomputer een actieradius aan van ongeveer 315 km. Verder is het belangrijk om te vermelden dat de buitentemperatuur ongeveer 25 graden Celsius bedroeg en dat de airconditioning stond ingesteld op 22 graden. Deze auto staat op speciale Eco-banden. Ford levert ook sportievere banden met een grotere velgmaat. Alleen dan is het niet mogelijk om de fabrieksopgave van 13,1 kWh per 100 km te halen. We reden in de rijmodus Normal, niet in Eco waarbij het vermogen wordt geknepen. Tot slot: tijdens deze zuinigheidsrit hebben we niet harder gereden dan 106 km/u. Hierbij hebben we geen gebruik gemaakt van adaptieve cruise control, maar gewoon van de snelheidsbegrenzer om een zo constant mogelijke snelheid aan te kunnen houden.

Energiemeter
Adaptieve cruise control haalt op alle manieren de natuurlijke flow uit autorijden door het vele afremmen en accelereren en dat is ongunstig voor het energieverbruik. Het resultaat van deze test? De boordcomputer gaf na afloop een gemiddelde aan van 13 kWh per 100 kilometer en een resterende range van 200 kilometer. Hoeveel dat energieverbruik is achter de komma? Dat kon de Energiemeter in de auto helaas niet vertellen, omdat het systeem alleen hele cijfers aangeeft. Het verbruik schommelde volgens het systeem tussen 14 en 13 kWh per 100 kilometer. Pakken we even 14 kWh als gemiddelde, dan zou je in theorie dik 300 kilometer moeten kunnen afleggen op een volle lading stroom. Dat is zeker gezien de relatief kleine batterij van amper 43 kWh een knappe prestatie. In de praktijk moet 250 kilometer zonder al te veel moeite prima haalbaar zijn. In een stedelijke rijomgeving geeft Ford zelfs een rijbereik op van 523 kilometer.
Opladen
Snelladen verloopt daarbij lekker vlot. Met maximaal 100 kW aan DC-laadvermogen is de batterij in 23 minuten van 10 tot 80 procent op te laden. Tijdens onze snellaadsessie gaf de meter 95 kW als pieksnelheid aan. Met een snellader kan in 10 minuten tot 124 km rijbereik worden bijgeladen. Standaard is de Puma Gen-E uitgerust met een 11 kW AC 3-fase boordlader, waarmee de auto via een openbare laadpaal of een eigen laadpunt thuis volledig kan worden opgeladen in ongeveer 6 uur.

Geen gebrek aan vermogen en koppel
De elektromotor van de Puma Gen-E levert overigens een maximaal vermogen van 124 kW (168 pk) met een imposant koppel van 290 Nm. De 0-100-tijd neemt 8 seconden in beslag en de topsnelheid komt uit op 160 km/u. Er is keuze uit verschillende rijmodi, zoals Eco, Normal en Sport. In standje Eco wordt het vermogen van de aandrijflijn sterk geknepen en ontstaat er boven een snelheid van 100 km/u ook een extra weerstand in het gaspedaal. Rijden in Normal of Sport heeft wat ons de voorkeur. Aan power en vooral koppel in ieder geval geen gebrek.
Aandachtspunten Ford Puma Gen-E
Fijne rijeigenschappen dus, alsook een gunstig energieverbruik. Dat begint goed voor deze elektrische Ford Puma Gen-E. Aandachtspunten zijn er natuurlijk ook. De achterbank is vrij krap en wie het optionele panoramadak aanvinkt, verliest ongeveer vijf centimeter aan hoofdruimte in de auto. Deze specifieke auto heeft dat niet en hier is de hoofdruimte al vrij beperkt. Verder gebruikt Ford veel hoogglans zwart kunststof. Ford, niet doen. Het wordt snel vies, is gevoelig voor vette vingers en stof en krassen zijn zo gemaakt. Nog veel belangrijker: het zorgt voor hinderlijke reflecties in het interieur, helemaal als de zon schijnt. Verder hebben de forse displays in het interieur een hoogglans finish. Ook dat komt de afleesbaarheid niet ten goede, helemaal niet als het licht ongunstig het interieur invalt. Afijn, zaken waarmee te leven valt, begrijp ons niet verkeerd, maar er is wel ruimte voor verbetering.

Electric Yellow
Het design van deze elektrische crossover volgt de stijl van de nieuwste versie van de Ford Puma. Een in het oog springend ‘schild’ vervangt de traditionele grille. Ziet er best leuk uit, helemaal in deze kleur Electric Yellow. Je kan de auto ook bestellen in Frozen White, Solar Silver, Digital Aqua Blue, Agate Black en Fantastic Red. De sportieve achterspoiler en specifieke lichtmetalen velgen maken de uitrusting van de Puma Gen-E compleet. De Dynamic Matrix LED-koplampen zijn standaard op de duurdere Puma Gen-E Premium die ongeveer 33.000 euro kost. De Premium heeft ook een elektrisch bedienbare achterklep. Voor de volledigheid: de basisversie van de Puma Gen-E kost 29.995 euro (inclusief 3.000 euro voordeel). Die zit ook al aardig in de spulletjes.
Uitrusting basisversie Ford Puma Gen-E
We zetten de basisuitrusting graag op een rij:
Interieur & Comfort
Viervoudig handmatig verstelbare bestuurdersstoel inclusief lendensteunverstelling • Viervoudig handmatig verstelbare passagiersstoel • Airbags voor en zij voor bestuurder en voorpassagiers, Side Air Curtain airbags • Armsteun voorin verschuifbaar • Automatische Airconditioning • Draadloos opladen mobiele telefoon • Elektrisch bedienbare ramen voor en achter incl. one‑touch up/down functie • FordPower startbutton • Geluidswerende voorruit • GigaBox ‑ 145 liter extra opbergruimte met afvoerplug onder de laadvloer • Frunk ‑ 43 liter opbergruimte voorin voor bijvoorbeeld laadkabel • LED Ambient Lighting (dimbaar in 7 kleuren) op instrumentenpaneel • Vloermatten voor • Voorbumper voorzien van grille met nieuw Ford ovaal
Exterieur
17-inch lichtmetalen velgen (215/55 banden) • Buitenspiegels in carrosseriekleur en elektrisch verwarmbaar • Full-led-koplampen met automatisch grootlicht en regensensor • Led-achterlichten • Privacy glass
Veiligheid & Technologie
Achteruitrijcamera • Automatisch dimmende binnenspiegel • Bandenreparatieset • Cruise Control met speedlimiter • Drive Mode Selector • EcoCoach: helpt de bestuurder zo efficiënt mogelijk te rijden • Elektronische parkeerrem • Laadkabel • One Pedal Drive • Parkeersensoren achter • Pre‑collision Assist met Post Impact Braking, Lane Keeping Aid en Lane Departure Warning • Schijfremmen voor • Verkeersbordenherkenning • Wrong Way Alert
Multimedia
12-inch SYNC 4 multimediasysteem met draadloos Apple CarPlay en Android Auto • 12,8-inch personaliseerbare Digital Cockpit • FordPass Connect en Over‑the‑Air updates (middels 5G-modem) • Navigatiesysteem met Ford Connected Navigation
Meeruitrusting Premium
Viervoudig handmatig verstelbare passagiersstoel inclusief lendensteunverstelling • Bekleding interieur: gedeeltelijk Sensico in Ebony met grijze stiksels • Elektrisch bedienbare achterklep • 18-inch lichtmetalen velgen (215/50 banden) met slotbouten • Buitenspiegels elektrisch verwarmbaar en inklapbaar met logo projectie • Keyless Entry Multimedia • Bang & Olufsen Premium audiosysteem met tien speakers en subwoofer • Matrix-led-koplampen met antiverblindingsfunctie

Ford Puma Gen-E heeft een Gigabox
Eén eigenschap van de Ford Puma Gen-E hebben we nog niet genoemd: de Gigabox. De Ford Puma met benzinemotor heeft een zogeheten Megabox aan boord. Dat is een enorme bak onder de laadvloer waarin je ook nog wat spullen kan opbergen. Deze bak heeft ook een waterafvoer. Je kan hem dus uitspoelen als er vieze spullen in zijn geplaatst. Omdat de brandstoftank bij de elektrische Puma Gen-E ontbreekt, is deze laadbak nog groter. Vandaar de naam Gigabox in plaats van Megabox.
De Gigabox onder de vloer van de bagageruimte van de Ford Puma Gen-E heeft een inhoud van 145 liter en een laadvermogen van 100 kilogram. De Puma Gen-E heeft ook een frunk. Die frunk heeft een inhoud van 43 liter. Je kan er in theorie je laadkabel in kwijt, mocht je dat willen. Met de opbergruimte achterin, de toegevoegde Gigabox en frunk, is er tot 617 liter ruimte. Daarmee is deze elektrische Puma qua bagageruimte net zo ruim als een aanzienlijk grotere Mustang Mach-E. De Gigabox is een enorme USP van deze auto. Geen enkele andere auto in het B-SUV-segment biedt een soortgelijke opbergruimte.
Conclusie review Ford Puma Gen-E
Heel eerlijk: we zijn best onder de indruk van de kwaliteiten van de Puma Gen-E. Vooral van de rijeigenschappen en energiezuinige aandrijflijn raken we enthousiast. Of een Puma ruim genoeg is voor jou, moet je zelf ervaren tijdens een proefrit. Met kleinere kinderen kan de Puma prima door als gezinsauto, helemaal als je met z’n tweetjes bent. Vooral dan profiteer je maximaal van de eigenschappen van deze Gen-E, zoals de Gigabox. Grotere gezinnen kiezen beter voor een Explorer of iets van vergelijkbare aard.












































