Wat hebben Ford en McDonald’s met elkaar gemeen?
Ford gaat bijzondere samenwerking aan
Wat hebben Ford en McDonald’s met elkaar gemeen? Beide merken zijn Amerikaans, maar daar hield vooralsnog elke vergelijking op. Tot nu! De twee grootmachten gaan samenwerken om afval te reduceren. De basis van hun samenwerking: koffie.
Koffieschillen
Koffieschillen (het velletje van een koffieboon) lijken misschien een nutteloos bijproduct van een bakkie koffie, maar niets is minder waar. Tien jaar geleden probeerde energiemaatschappij Essent het al – met gering succes – als biobrandstof te gebruiken. Nu komt Ford – in samenwerking met McDonald’s – met een andere oplossing op de proppen.
Auto-onderdelen uit koffieschillen
McDonald’s bedient wereldwijd meer dan 68 miljoen klanten per dag, waarbij er miljoenen koffiebonen verwerkt worden. Normaliter gebeurt er weinig met dat afval, maar Ford heeft een slimme oplossing bedacht. Wetenschappers van Ford smelten de overgebleven koffieschillen en vermengen ze met plastic en andere additieven.
Sterker en duurzamer
Daaruit ontstaan plastic balletjes die Ford gebruikt voor de productie van auto-onderdelen zoals koplampbehuizingen. De ‘koffie-onderdelen’ zijn 20 procent sterker dan conventionele plastic onderdelen. Verder verbruikt Ford 25 procent minder energie tijdens het productieproces. Het is niet bekend in welke modellen dit nieuwe product wordt toepast. Mocht in de toekomst je koplamp licht naar koffie ruiken, dan weet je hoe laat het is. In de onderstaande (typische Amerikaanse) video legt Ford uit hoe het in zijn werk gaat.