Review – Ford Kuga Active X (2024), een Kuga met modderlaarzen!
De avontuurlijke Kuga in de line-up
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Ford Kuga mag je gerust een succesnummer noemen in Europa. Ook in Nederland vindt de SUV van Ford gretig aftrek. Van de nieuwste generatie Ford Kuga voor 2024 is vooral de Ford Kuga Active X heel populair. Hoog tijd voor een eerste kennismaking.
Fris design voor Ford Kuga 2024
De vernieuwde Ford Kuga van 2024 is zowel vanbinnen als -buiten voorzien van een fris ontwerp, waarbij elke uitvoering een onderscheidend uiterlijk en eigen ontwerpkenmerken biedt. Binnenin beschikt de Kuga over verbeterde functionaliteit en een strakkere lay-out. Bestuurder en passagiers profiteren van meer comfort en een geavanceerd infotainmentsysteem. Helemaal nieuw is de Kuga Active X. Zeg maar een Kuga met een setje modderlaarzen. We behandelen in deze review niet alleen de noviteiten van de Kuga in het algemeen, maar gaan ook dieper in op de nieuwe Kuga Active X.
SYNC 4
De vernieuwde Ford Kuga is standaard uitgerust met het nieuwe SYNC 4-infotainmentsysteem met cloud-connected navigatie, spraakbediening en een 13,2-inch touchscreen. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard van de prijs. De auto heeft ook 5G FordPass-connectiviteit voor snelle data-overdracht en ondersteuning van Ford-software-updates. De Kuga is ook standaard uitgerust met een nieuw digitaal instrumentenpaneel van 12,3-inch. Dit digitale instrumentarium heeft unieke thema’s die passen bij de geselecteerde rijmodus.
Dankzij spraakherkenning kunnen inzittenden natuurlijke spraak gebruiken in vijftien Europese talen, met behulp van de eenvoudige zin “O.K. SYNC” of “Hey Ford” om het systeem te activeren.
Minder knoppen in interieur
Het aantal fysieke knoppen in het interieur is verder gereduceerd. Het dashboard en de deurbekleding zijn nu voorzien van een groter decoratief element met een specifieke afwerking die uniek is voor elke uitvoering, met nieuwe bijpassende stoelbekleding en stiksels, afhankelijk van de uitvoering.
De Kuga is vooral nog lekker praktisch. Zo zijn de stoelen op de tweede rij over een afstand van 150 mm verschuifbaar, waardoor achterin ruim een meter beenruimte of tot 553 liter bagageruimte ontstaat. Kies je voor een Kuga X-uitvoering, dan krijg je ook 18-voudig verstelbare comfortstoelen voor bestuurder en voorpassagier.
FORD KUGA (2024) – Ook als Active en ST-Line – REVIEW – AutoRAI TV
Ford Kuga Active X
Dan die Ford Kuga Active X, want waarom is deze uitvoering zo geliefd? Waarschijnlijk vanwege de stoere uitstraling. Net als de reguliere Kuga heeft hij een nieuwe grille gekregen, met prominent in het midden de Blue Oval. Een nieuw omgekeerd ‘hockeystick’-achterlichtontwerp vormt een aanvulling op de nieuwe koplampen. De achterkant van de Kuga oogt opgeruimd, dankzij een nieuwe diffuser en het verwijderen van de achterklephandgreep. De kleuropties voor het exterieur zijn ook vernieuwd. Compleet nieuw is Desert Island Blue en Bursting Green. Andere kleuren zijn Agate Black, Solar Silver, Frozen White en Lucid Red. Ford levert ook geheel nieuwe lichtmetalen wieldesigns.
Met de Active X-uitvoering krijg je als koper een extra stoer design. De meer uitgesproken grille aan de voorzijde is voorzien van brede verticale spijlen met een glanzend zwarte afwerking, aangevuld met een opvallende onderste grille, sierpaneel en beschermplaat.
De nieuwe Ford Kuga Active X is ook te herkennen aan Active-logo’s op de voorspatborden en de zilverkleurige onderste deurlijsten, evenals de lagere bumper en beschermplaat aan de achterzijde. De Active X-uitvoering biedt ook 18- of 19-inch lichtmetalen wielen. De Ford Kuga Active X kenmerkt zich door een zwart dak, in zwart afgewerkte buitenspiegelkappen en instaplijsten.
Binnenin onderscheidt de 1.859 kilogram zware Kuga Active X zich door het Active-logo op de specifieke stoelbekleding, de vloermatten en met een donkere matte houteffectafwerking op het dashboard en de deurbekleding. De Active X heeft verder Sensico en neo-suède stoelbekleding.
Wielophanging verhoogd
Ford voert ook technische aanpassingen door aan de Kuga Active X. Zo is de wielophanging vóór met 10 mm verhoogd en achter met 5 mm, resulterend in extra bodemvrijheid om verder buiten de gebaande paden te gaan. De extra Trail Drive-modus verandert de werking van de tractiecontrole en de gasrespons om ook op zachte oppervlakken – zoals zand of modder – voldoende grip te behouden. Je krijgt dus meer dan alleen uiterlijk vertoon.
Aandrijflijn Ford Kuga 2024
Wist je dat de Ford Kuga Plug-In Hybrid de best verkochte PHEV van Europa is? Ford grijpt het moment van de facelift aan om wat technische verbeteringen door te voeren. De Kuga Plug-In Hybrid krijgt bijvoorbeeld een grotere elektromotor en een verbeterde automatische transmissie met powersplit, wat aanzienlijke voordelen oplevert op het gebied van prestaties en trekvermogen.
Geremd trekgewicht Ford Kuga Plug-in Hybrid
De Kuga Plug-In Hybrid accelereert van 0-100 km/u in 7,3 seconden – dankzij een nieuwe CVT-automaat bijna twee seconden sneller dan voorheen – terwijl hij een geremd trekvermogen heeft van 2.100 kilogram, een toename van meer dan 30 procent. Dat was 1.500 kilogram.
De Kuga Plug-In Hybrid maakt gebruik van een 200 Nm sterke 2,5-liter benzinemotor met Atkinson-cyclus, een 320 Nm sterke elektromotor, een generator en een 14,4 kWh lithium-ion batterij (10,7 kWh bruikbare capaciteit). Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 178 kW (243 pk). Het gemiddelde brandstofverbruik (WLTP-gehomologeerd) bedraagt minimaal 0,9 l/100 km met een CO2-emissie vanaf 20 g/km en een volledig elektrisch bereik tot 69 kilometer.
Slimme verlichting!
Een andere highlight is de slimme verlichting van de Ford Kuga. Ford levert optioneel Dynamic Pixel LED-koplampen met geavanceerde functies, zoals een Tourist Mode, waarmee de bestuurder de lichtbundel voor links- of rechtsrijdend verkeer kan wijzigen als die bijvoorbeeld naar het Verenigd Koninkrijk reist. Een andere functie is Predictive Dynamic Bending Light. Deze functie maakt gebruik van navigatiegegevens en de camera achter de voorruit om de binnenkant van bochten in de weg te verlichten nog voordat de bestuurder de bocht instuurt.
Rijhulpsystemen zijn er in overvloed, maar de meeste systemen moeten wel van de optielijst komen. De Kuga is onder meer verkrijgbaar met adaptieve cruise control, intersecties assist, een 360-graden camerasysteem en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter. De auto herkent ook fietsers, voetgangers, dozen en andere voertuigen.
Rijden in de Ford Kuga
Wat dynamiek betreft is de Ford Kuga nog altijd een hele fijne middelgrote familie-SUV. Hij stuurt met veel gevoel en weet ook op hoger tempo te verrassen met een fijne balans in het onderstel. De verbeterde aandrijflijn levert meer power en dat merk je, want zowel de benzinemotor als elektromotor zijn extra gretig. Er is voelbaar extra push bij lagere toerentallen. Dat rijdt extra lekker. De fijne zitpositie, stuurinrichting en het bedieningsgemak zijn gebleven. Een verbeterpunt: de bestuurdersstoel mag wat ons betreft nog iets lager kunnen voor een nog betere zit.
Prijs en productie
De Kuga is per direct te bestellen voor een prijs vanaf 43.350 euro voor de Titanium PHEV. De Ford Kuga Active X start bij 48.995 euro. De productie vindt plaats in de Ford-fabriek in Valencia in Spanje.