Vroege facelift voor Ford Edge
Leverbaar als ST-Line en Vignale
Ford probeert met de Edge voet aan wal te krijgen in het midsize premium SUV-segment in Europa. Die missie begon in 2016 en blijkt behoorlijk lastig, want de concurrentie is gigantisch. Slechts twee jaar na de introductie van de Edge geeft Ford de Edge een subtiele opfrisbeurt om de verkopen een extra impuls te geven.
26.000 exemplaren
Ford heeft sinds de Edge-introductie in 2016 tot nu toe meer dan 26.000 nieuwe Fords Edge verkocht in Europa. Alleen in 2017 waren dat er 16.000. In Nederland registreerde Ford in 2016 in totaal 27 exemplaren en in 2017 ging dat om 47 stuks. In januari 2018 kregen er 7 exemplaren van de Edge een Nederlands kenteken. Met een fris uiterlijk kan de Edge er weer een paar jaar tegenaan.
ST-Line en Vignale
Op deze foto’s zien we de ST-Line-uitvoering. Weet dat Ford de Edge in Nederland ook gaat leveren als Vignale-versie. Die laatste legt de nadruk op luxe, de ST-Line meer op sportiviteit. Alle Edge-types krijgen van Ford een bredere grille, lichtunits met LED-techniek en een nieuw vormgegeven middenconsole met een draaiknop voor de automatische achttrapstransmissie. Ford kon op deze manier ruimte vrijmaken voor een inductielader voor smartphones. De conventionele handremhendel moest plaatsmaken voor een knop voor de elektronische parkeerrem. Dat levert wel weer verstelbare bekerhouders en een diepe bergruimte op.
Digitaal instrumentenpaneel
Verder heeft de vernieuwde Ford Edge een driedimensionaal digitaal instrumentenpaneel dat de bestuurder zelf kan indelen. Andere noviteiten zijn het panoramisch glazen dak over de volle lengte, het verwarmbare stuurwiel, verwarmbare en ventileerbare stoelen voorin en verwarmbare zittingen achterin. Voor de liefhebbers levert Ford een B&O PLAY-audiosysteem.
Nieuwe veiligheidssystemen
Een facelift is niet compleet zonder de introductie van enkele nieuwe veiligheidssystemen. In de vernieuwde Ford Edge maken drie nieuwe rijassistentiesystemen hun Europese debuut. Het gaat om Post-Collision Braking, Evasive Steering Assist en Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go en Lane Centring Assist.
Post-Collision Braking helpt om de impact van een mogelijke tweede botsing te beperken door automatisch gematigde remdruk toe te passen in het geval van een aanrijding. Evasive Steering Assist helpt de bestuurder langzame of stilstaande voertuigen te ontwijken om een aanrijding te voorkomen. Dit doet het systeem zowel in stadsverkeer als op snelwegen. Tot slot helpt Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go en Lane Centring Assist bij het aanhouden van een veilige afstand tot voorliggers. Bovendien houdt het systeem de auto midden op de weg.
Dieselmotoren
Ford levert de Edge met een vernieuwde 2,0-liter EcoBlue dieselmotor, gecombineerd met een nieuw ontwikkelde achttrapsautomaat. De krachtbron levert een vermogen van 175 kW (238 pk) en is gekoppeld aan een AWD-systeem. Ford levert ook een 2,0-liter EcoBlue dieselmotor met 140 kW (190 pk), gecombineerd met een manuele zesbak en AWD.
De verkoop van de vernieuwde Ford Edge start later dit jaar in Europa. De prijzen volgen in een later stadium.