
Firefly nu nog completer, maar ook duurder. Krijg je waar voor je geld?

De Firefly was al een interessante nieuwkomer in het compacte EV-segment, maar met de komst van de Comfort-uitvoering zet het merk een flinke stap richting een premiumgevoel.
Waar de bestaande Firefly First Edition vooral aantrekkelijk was vanwege zijn scherpe prijs van 29.900 euro en al behoorlijke rijke standaarduitrusting, voegt de Comfort daar nog flink wat aan toe.
Firefly Comfort: Heel veel extraatjes mooi meegenomen
Je kunt je geluk haast niet op in de Firefly Comfort. In deze uitvoering krijg je onder meer stoelventilatie én massagefunctie, een panoramadak, kunstlederen bekleding, een geursysteem in het interieur, een elektrisch bediende achterklep en een draadloze telefoonlader. Dat allemaal in een compacte B-segmenter. Ook blijft de techniek vertrouwd: een 41,2 kWh LFP-accu, een 104 kW (142 pk) sterke elektromotor, een WLTP-actieradius van 330 kilometer en snelladen tot 100 kW. Kortom, de Firefly kan op papier prima meekomen met de concurrentie.
Wat doet de concurrentie t.o.v. Firefly?
We maakten al eerder een prijsvergelijking tussen de Nissan Micra en Renault 5, gezien dit twee hoofdrolspelers zijn in het B-segment. Het lijkt steeds meer erop dat autofabrikanten prijsvechters worden. Dat is in het voordeel van de consument, want zo groeit het aantal modellen voor vergelijkbare prijzen en varieert het aanbod.

In dit geval zetten we de Firefly, Nissan Micra en de Renault 5 even voor je op een rijtje, uitgaande van een vergelijkbaar batterijpakket en hoogwaardige uitvoering:
Model/uitvoering | Accu | Vermogen | Prijs |
Firefly Comfort | 41,2 kWh | 104 kW (142 pk) | 32.500 euro |
Nissan Micra Advance | 40 kWh | 88 kW (120 pk) | 31.590 euro |
Renault 5 Techno | 40 kWh | 88 kW (120 pk) | 29.990 euro |
Renault 5 Iconic Cinq | 40 kWh | 88 kW (120 pk) | 31.490 euro |
We kunnen er niet omheen, de Firefly is als Comfort-uitvoering toch echt duurder dan de Micra en Renault 5 in hun meest aangeklede gedaantes. Maar, daar krijg je ook veel voor terug. De meerwaarde zit ‘m volledig in de standaarduitrusting, waarmee de Firefly Comfort bijna als een luxe auto beschouwd kan worden.
Een financieel stapje terug maakt nog geen achteruitgang
Vergeet ook niet dat Firefly een instapversie levert, genaamd First Edition. Die kost 29.900 euro. Deze heeft een infotainmentsysteem met touchscreen, ingebouwde navigatie, veertien speakers, OTA, Apple CarPlay, Android Auto, 18-inch wielen, een achteruitrijcamera, de parkeerassistent, alle ADAS-systemen, stoelverwarming en stuurwielverwarming. In onderstaande video laat Bart je alles zien rondom deze auto.
Kortom, er kan gesproken worden over een basisversie, maar zelfs deze is al rijkelijk voorzien. Echter, het blijft wel bij het batterijpakket van 41,2 kWh, terwijl Nissan en Renault ook een 52 kWh-batterijpakket bieden. Dat zet aan het denken, voor welk totaalpakket kies je?
AutoRAI-keuzehulp: welke auto moet je nu kiezen?
Deze drie auto’s laten zien dat het elektrische aanbod in het B-segment hard wordt bevochten. De Renault 5 mikt op de scherpste instapprijzen, de Micra is net wat hoger geprijsd en de Firefly zet vol in op luxe en comfort die je in dit segment zelden ziet. Daarmee krijgt de consument steeds meer vrijheid: kies je voor de voordeligste, de meest luxe of de versie met het grootste batterijpakket? Of een combinatie van?
Model/uitvoering | Accu | Vermogen | Prijs |
---|---|---|---|
Nissan Micra Advance | 52 kWh | 110 kW (150 pk) | 34.590 euro |
Nissan Micra Evolve | 52 kWh | 110 kW (150 pk) | 36.490 euro |
Renault 5 Evolution | 52 kWh | 110 kW (150 pk) | 30.990 euro |
Renault 5 Techno | 52 kWh | 110 kW (150 pk) | 32.990 euro |
Renault 5 Iconic Cinq | 52 kWh | 110 kW (150 pk) | 34.490 euro |
Renault 5 Roland-Garros | 52 kWh | 110 kW (150 pk) | 35.990 euro |
Firefly First Edition | 41,2 kWh | 104 kW (142 pk) | 29.900 euro |
Firefly Comfort | 41,2 kWh | 104 kW (142 pk) | 32.500 euro |
Conclusie: Firefly vormt serieus sterk totaalpakket
Afgaande op de tabel, zijn er voor 31.000 euro meerdere opties. Je kiest de Renault 5 vooral als je een scherpe prijs zoekt met een grotere elektrische range. De Micra kan zich meten met de 5 met eenzelfde elektrische range, alleen is het prijskaartje wel wat hoger. De Firefly zit er precies tussenin, maar dan wel met een compacter batterijpakket. Echter, hij gaat verder in de standaarduitrusting, zeker in de Comfort-uitvoering. Het is maar net wat voor jou belangrijk is.