Ferrari SF90 Stradale: drie elektromotoren, 4WD, sensationele looks
En een lekkere geblazen V8!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Deze Ferrari SF90 Stradale heeft een stekker en vierwielaandrijving! Geen paniek: Ferrari verpakt alles zoals gewoonlijk op een jaloersmakende manier en lepelt er stiekem ook nog zo’n lekkere V8-turbomotor in.
Milieuzones
Het getal ’90’ in de naam Ferrari SF90 Stradale is een verwijzing naar het 90-jarig bestaan van Scuderia Ferrari. Nog meer cijfers: de Ferrari SF90 Stradale heeft een systeemvermogen van 1.000 pk, een pk/gewichtsverhouding van 1 pk per 1,57 kilogram, vierwielaandrijving (!) en 390 kilogram aan neerwaartse druk bij een snelheid van 250 km/u. Hij biedt plaats aan twee personen en kan desgewenst geruisloos door steden rijden. De elektrische actieradius bedraagt namelijk 25 kilometer, dankzij een 7,9 kWh lithium-ion accupakket. Milieuzones zijn dus geen enkel probleem. In de E-modus is de topsnelheid beperkt op 135 km/u.
Drie elektromotoren
Ferrari rust de SF90 Stradale uit met een 3.990 cc grote V8-turbomotor met een blokhoek van 90 graden en een vermogen van 780 pk in combinatie met 800 Nm aan koppel, of zelfs 900 Nm met overboost. Verder heeft deze Italiaan drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 220 pk. Twee elektromotoren treffen we aan op de vooras. Elk voorwiel heeft zijn eigen elektromotor. De derde elektromotor is ondergebracht tussen de motor en achttraps transmissie met dubbele koppeling op de achteras. Deze fungeert als MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic); een afgeleide van de toepassing die in de Formule 1 wordt gebruikt.
Achteruitversnelling ontbreekt
Bijzonder is dat de achttraps transmissie met dubbele koppeling één versnelling meer heeft dan de reeds bestaande variant met zeven verzetten, maar toch 10 kilogram lichter is. Daarnaast ontbreekt een achteruitversnelling. Geen paniek, die taak komt nu voor rekening van de twee voorste elektromotoren.
Prestaties
Met een systeemvermogen van 1.000 pk en vierwielaandrijving duurt de 0-100-sprint slechts 2,5 seconden. De sprint vanuit stilstand naar 200 km/u is na 6,7 seconden een feit. De topsnelheid komt uit op 340 km/u. De bestuurder van een SF90 Stradale – een enorme geluksvogel – heeft keuze uit vier rijstanden, te selecteren via de zogeheten eManettino. Er is keuze uit de volgende standen.
eDrive: de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld en de aandrijving is geheel elektrisch via de elektromotoren op de vooras.
Hybrid: dit is de standaard rijstand wanneer de auto wordt gestart, waarbij de nadruk ligt op efficiency. Wanneer nodig wordt de V8 uitgeschakeld, maar desgewenst is ook het volledige, gecombineerde vermogen van de V8 en de drie elektromotoren voorhanden.
Performance: in deze stand blijft de V8 altijd actief, omdat de prioriteit meer ligt op het opladen van de batterij dan op efficiency. Daarmee is het volledige vermogen altijd en direct beschikbaar.
Qualify: in deze setting beschikt de auto over het maximale vermogen, waarbij de elektromotoren hun maximale potentieel (162 kW) benutten.
Positionering
De Ferrari SF90 Stradale komt onder de LaFerrari in het gamma, maar wel boven de 812 Superfast. De vanafprijs is nog niet bekend, maar de levering start in het eerste kwartaal van 2020. Van de SF90 Stradale komt ook een sportievere SF90 Assetto Fiorano variant met lichtgewicht onderdelen. De Assetto Fiorano is 30 kilogram lichter door toepassing van koolstofvezel deurpanelen en een koolstofvezel beschermplaat aan de onderkant alsook titanium voor de vering en het complete uitlaatsysteem. Deze versie staat bovendien op plakkerige Michelin Pilot Sport Cup2-banden.
Technische specificaties Ferrari SF90 Stradale
Benieuwd naar de technische specificaties van de nieuwe Ferrari SF90 Stradale? We zetten ze hieronder op een rij.
Motor en transmissie
Type: V8 – 90° – turbo – dry sump
Motorinhoud: 3.990 cc
Maximum vermogen met 98 octaan: 574 kW (780 pk) @ 7.500 toeren per minuut
Maximum koppel: 800 Nm @ 6.000 toeren per minuut
Specifiek vermogen: 195 pk per liter
Maximum toerental: 8.000 toeren per minuut
Compressieverhouding: 9.5:1
Transmissie: 8-traps automaat met dubbele koppeling
Hybride systeem
Maximum vermogen elektromotoren: 162 kW (220 pk)
Batterijcapaciteit: 7,9 kWh
Elektrische range: 25 kilometer
Afmetingen en gewicht
Lengte: 4.710 mm
Breedte: 1.972 mm
Hoogte: 1.186 mm
Wielbasis: 2.650 mm
Spoorbreedte vóór: 1.679 mm
Spoorbreedte achter: 1.652 mm
Leeggewicht: 1.570 kilogram
Gewichtsverdeling: 45% vóór, 55% achter
Bagageruimte: 74 liter
Brandstoftank: 68 liter
Banden
Vóór: 255/35 ZR 20 J9.5
Achter: 315/30 ZR 20 J11.5
Remmen:
Vóór: 398 x 223 x 38 mm
Achter: 360 x 233 x 32 mm
Prestaties:
Topsnelheid: 340+ km/u
0-100 km/u: 2,5 seconden
0-200 km/u : 6,7 seconden
100-0 km/u: 29,5 meter
Rondetijd Fiorano: 79 seconden