Een nieuwe koers: Ferrari presenteert de Roma
Nieuw 'instapmodel' onderscheidt met nieuwe designtaal.
Maak kennis met de volledig nieuwe Ferrari Roma, een strakgelijnde gran turismo die teruggrijpt op het Italië van weleer. Met zijn rustigere designtaal wijkt de Roma duidelijk af van modellen als de 812 Superfast, F8 Tributo en zelfs de GT4CLusso. Een nieuwe koers voor het merk uit Maranello?
Anders dan anders
Alhoewel afwijkend. De basisprincipes voor een GT van Ferrari blijven natuurlijk hetzelfde: een langgerekte neus, korte overhang, vloeiende daklijn die overloopt in een staartstuk en een vrij scherp afgesneden achterkant. Maar waar modellen als de eerdergenoemde GT4CLusso een vrij agressief uiterlijk hebben met veel luchtinlaten en spoilers, is dat van de Roma juist ingetogen.
LEES OOK: Dit wordt de unieke Ferrari Breadvan ‘Hommage’
Een snufje DB11
De neus helt iets naar voren, de grille is vrij klein en de rest van de carrosserie oogt elegant door het ontbreken van luchtinlaten. Aan de achterzijde ontbreken de traditionele vier ronde koplampen, in plaats daarvan monteert Ferrari vier kleinere, platte LED-lampen. Het ontwerp doet ons in eerste instantie denken aan de Monza SP1 en SP2, maar we zien er ook een vleugje Aston Martin V8 Vantage in terug.
Gescheiden cockpits
Niet alleen de buitenzijde, maar ook het interieur is anders dan anders. Ferrari kiest voor een rustig design met twee ‘gescheiden’ cockpits voor de bestuurder en bijrijder. In het midden bevindt zich een verticaal touchscreen en de bijrijder kan ondertussen via zijn eigen instrumentenpaneel ook de benodigde informatie aflezen. Verdere details over het interieur zijn nog niet bekend.
620 pk, 760 Nm koppel
Het uiterlijk mag dan misschien redelijk ingetogen zijn, onder de motorkap is het alles behalve rustig. Daar schuilt een 3,9-liter V8 met turbo die 620 pk en 760 Nm koppel produceert. De V8 is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling. De 1.472 kilogram zware Roma sprint in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De acceleratie naar 200 km/u neemt vanuit stilstand 9,3 seconden in beslag. Over het verbruik laat Ferrari nog niets los.
Instapmodel?
Qua specificaties en design lijkt de Roma een positie naast de Portofino in te nemen, het ‘instapmodel’ van de Italianen. Meer informatie over de uitrusting, releasedatum en prijzen maakt Ferrari op een later moment bekend.