Ferrari Purosangue: de Lamborghini Urus voorbij?
Ferrari introduceert zijn allereerste SUV: de Ferrari Purosangue. Geen biturbo V8 voor deze Purosangue, maar een atmosferische V12-motor met 725 pk. Alleen al om die reden is dit misschien wel de lekkerste SUV ooit.
Volbloed Ferrari
Vier deuren, vier zitplaatsen, de Ferrari Purosangue staat feitelijk haaks op de basisprincipes van Ferrari. Maar door de aanhoudende vraag naar SUV’s ging ook Ferrari overstag. De ontwikkeling van een SUV werd gestart. Maar dan wel op de Ferrari-manier. Eigenlijk kijk je hier naar een supercar met SUV-looks. Althans, zo communiceert Ferrari over zijn Purosangue. Dit woord betekent in het Italiaans ‘volbloed’.
Deurconstructie
Uniek aan de Purosangue is de deurconstructie. De auto heeft suicidedoors, waarbij de achterportieren net even anders openen dan bij conventionele vierdeurs modellen. Het zorgt wel voor een zeer ruime instap. Daarnaast heeft de Ferrari Purosangue een voortreffelijk klinkende aandrijflijn: en V12-motor (F140IA) zonder turbo’s, atmosferisch dus.
V12-motor
Inlaat-, timing- en uitlaatsystemen zijn volledig opnieuw ontworpen, terwijl de cilinderkoppen zijn afgeleid van de 812 Competizione. Alles samen is goed voor 725 pk en een koppel van 716 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van slechts 3,3 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Extreem snel voor een SUV, zelf voor eentje met een supermancape.
Carbon dakconstructie
Ferrari heeft er alles aan gedaan om de Purosangue licht te houden. Zodoende hebben de Italianen een koolstofvezel dak toegepast om het zwaartepunt te verlagen. Toch is deze SUV geen lichtgewicht. Hij weegt droog 2.033 kilogram. Maar Ferrari kennende, weten ze dat gewicht waarschijnlijk uitstekend te maskeren, onder meer dankzij superslimme elektronica en variabele krachtsverdeling.
Ferrari strooit met termen als SSC 8.0: 4RM-S evo en ABS ‘EVO’ met Grip Estimation 2.0. Termen waar de normale sterveling vraagtekens bij stelt. Maar volgens Ferrari dragen ze stuk voor stuk bij aan betere handling en performance.
Rijhulpsystemen Ferrari Purosangue
Als familie-SUV beschikt de Ferrari Purosangue ook over diverse rijhulpsystemen, denk aan Adaptive Cruise Control (ACC), Automatic Emergency Brake System (AEB), Auto High Beam (HBA/HBAM), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Blind Spot Detection (BSD), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Traffic Sign Recognition (TSR), Driver Drowsiness en Attention (DDA) alsook een rear-view parking camera (NSW). Kortom: fully loaded.
Je kunt hem zelfs krijgen met Hill Descent Control, mocht je offroad willen rijden. De vraag is wie dat gaat doen met zijn Ferrari. Naar verwachting rijdt 99 procent van de kopers zijn Purosangue gewoon op asfalt. Wellicht zelfs op het circuit. Een ding is zeker: de eerste SUV van Ferrari is een feit. En het is geen traditionele SUV, maar een SUV volgens de principes van Ferrari. Een supercar dus, met iets meer zitplaatsen en een hogere carrosserie.
Concurrenten
De vanafprijs van de Ferrari Purosangue is nog niet bekend. Die volgt in een later stadium. Concurrenten van de Ferrari zijn de Audi RSQ8, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne Coupe Turbo GT en Bentley Bentayga Speed. Maar Ferrari troeft ze allemaal af, als het gaat om prestaties. The game is on.
Specificaties Ferrari Purosangue
Natuurlijk zetten we ook alle specificaties van de Ferrari Purosangue voor je op een rij. Alle informatie tref je hieronder.
- Krachtbron: V12-motor, 65 graden, dry sump
- Motorinhoud: 6.496 cc
- Boring x slag: 94 x 78 mm
- Transmissie: 8-speed F1 DCT
- Vermogen: 725 pk bij 7.750 tpm
- Koppel: 716 Nm tussen 6.250 en 8.250 tpm
- Compressie: 13:6
- Vermogen per liter: 111 pk per liter
- Lengte: 4.973 mm
- Breedte: 2.028 mm
- Hoogte: 1.589 mm
- Wielbasis: 3.018 mm
- Spoorbreedte voor: 1.737 mm
- Spoorbreedte achter: 1.720 mm
- Drooggewicht: 2.033 kilogram
- Pk-gewichtsverhouding: 1 pk per 2.8 kilogram
- Gewichtsverdeling: 49 procent, 51 procent achter
- Tankinhoud: 100 liter
- Bagageruimte: 473 liter
- Banden voor: 255/35 R22
- Banden achter: 315/30 R23
- Remmen voor: 398 x 38 mm
- Remmen achter: 380 x 34 mm
- Elektronica: SSC 8.0: 4RM-S evo, Ferrari active suspension technology, F1-Trac, ABS ‘EVO’ met Grip Estimation 2.0, ECS
- Topsnelheid: 310 km/u
- 0-100 km/u: 3,3 s
- 0-200 km/u: 10,6 s
- 100-0 km/u: 32,8 m
- 200-0 km/u: 129 m