Snelste vierzits Ferrari ooit: GTC4Lusso
Ferrari FF mag met pensioen
De Ferrari FF mag met pensioen. Hij wordt opgevolgd door de Ferrari GTC4Lusso: Ferrari’s snelste vierzitter ooit!
De naam GTC4Lusso heeft Ferrari met oog voor de historie van het merk bedacht. In het verleden voerde de Italiaanse sportwagenbouwer namelijk ook een 330 GTC en de 250 GT Berlinetta Lusso. Het cijfer 4 slaat in dit geval op het aantal zitplaatsen, identiek aan de FF.
Achterwielbesturing
Het concept van de FF is behouden, alleen heeft Ferrari de dynamiek naar een nog hoger plan proberen te tillen. Onder meer door installatie van Ferrari’s 4RM Evo vierwielaandrijvingsysteem dat voor het eerst is gekoppeld aan achterwielbesturing. Volgens Ferrari ontstaat door dit systeem een levendiger weggedrag maar ook extra comfort. De GTC4Lusso is namelijk net als de FF een auto waarmee eigenaren grotere afstanden overbruggen.
[parallex-1]
Meer power
Ferrari heeft verder het uiterlijk agressiever gemaakt en de V12-motor op een pk-kuur gezet. De V12 in de FF trakteerde de bestuurder en inzittenden op 486 kW (660 pk) bij 8.000 tpm. De 6,3 liter (6262 cc) V12-motor in de GTC4Lusso produceert 507 kW (690 pk), eveneens bij 8.000 tpm. De trekkracht bedraagt nu 697 Nm, een plus van 14 Nm ten opzichte van de FF. Maar liefst tachtig procent van deze trekkracht is al beschikbaar vanaf 1.750 tpm. Het leeggewicht van de GTC4Lusso is identiek aan de FF: 1.790 kilogram.
[gallerij-1]
10,25 inch HD-aanraakscherm
De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 3,4 seconden in beslag en de topsnelheid komt uit op 335 km/u. Dat maakt van deze GTC4Lusso de snelste vierzits Ferrari ooit! Het is bovendien de eerste Ferrari met een zogeheten Dual Cockpit. Boven de middenconsole debuteert een 10,25 inch HD-aanraakscherm waarmee de bestuurder het infotainmentsysteem bedient. De bijrijder kijkt uit op een beter Passenger Display met kleurenscherm. Het display biedt relevante informatie over het aantal G-krachten, toerental, versnelling en snelheid.
De GTC4Lusso debuteert op de Autosalon van Genève in maart. Kort daarna start de productie, waarna Ferrari de FF officieel met pensioen stuurt. De orderboeken zijn al geopend.
[gallerij-2]