Ferrari FXX-K Evo: Er is altijd ruimte voor verbetering
Extra downforce voor nog snellere rondetijden
Ferrari heeft afgelopen weekend tijdens het event Finali Mondiali op het Circuit van Mugello het doek getrokken van de nieuwe FXX-K Evo. De auto is het ultieme uithangbord waarmee Ferrari laat zien hoe ver engineers kunnen gaan.
Ferrari FXX-K is circuitversie van LaFerrari
De Ferrari FXX-K is de circuitversie van de LaFerrari. De circuitauto beleefde in 2015 zijn werelddebuut op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. De auto is in alles extremer dan de reguliere FXX-K die een systeemvermogen heeft van 1.050 pk, gerealiseerd door een 860 pk sterke atmosferische V12-motor én een 190 pk sterke elektromotor. Het systeemkoppel bedraagt 900 Nm. Voor de nieuwe Ferrari FXX-K Evo heeft Ferrari niets aan de aandrijflijn gewijzigd.
LEES OOK: 15 irritante opmerkingen die een bijrijder kan maken
Aanpassingen
Het grootste verschil ten opzichte van een ‘normale’ Ferrari FXX-K is de toegenomen downforce. De FXX-K Evo heeft 23 procent meer downforce dan de FXX-K. Engineers van Ferrari hebben dit bereikt door montage van een nieuwe vóór- en achterbumper en een geoptimaliseerde achterspoiler. De wielophanging van de FXX-K Evo is aangepast om met de extra downforce om te kunnen gaan. In het interieur installeert Ferrari een nieuw F1-achtig stuurwiel en een nieuw instrumentencluster.
LEES OOK: VIDEO: Jongen laat melktand verwijderen door Lotus Esprit V8
Corse Clienti
Het Evo-pakket is te installeren op al bestaande FXX-K-exemplaren, maar je kan ook een compleet nieuwe auto kopen. De auto is alleen bedoeld voor trouwe Ferrari-klanten die deelnemen aan het Corse Clienti-programma. Dit is een speciale raceklasse voor Ferrarie-eigenaren. Tussen maart 2018 en oktober 2019 staan er negen events op de kalender.