
Ferrari blaast Testarossa nieuw leven in met de 849

Ferrari heeft zijn nieuwe vlaggenschip onthuld: de 849 Testarossa. Het is een plug-in hybride die de SF90 Stradale en Spider vervangt. En ja, je leest het goed: de legendarische naam Testarossa is terug.
Een naam met geschiedenis
Testarossa – bij velen roept het meteen beelden op van de jaren tachtig: brede flanken, pop-up koplampen en Miami Vice. Met de 849 Testarossa grijpt Ferrari een beetje terug naar die tijd. Het model neemt de plaats in van de SF90, waarmee hij technisch nauw verwant is. Maar aan de buitenkant merk je daar weinig van, want het model oogt compleet anders.

Meer pk’s
Achterin ligt onder de motorkap een volledig vernieuwde V8 twin-turbo. Goed voor 830 pk, vijftig méér dan de SF90. Alsof dat nog niet genoeg was, wordt de motor bijgestaan door drie elektromotoren die samen 220 pk leveren. Totaalplaatje: 1.050 pk. Oftewel: meer vermogen dan je ooit op een Nederlandse dijkweg kwijt kunt, maar precies wat je inmiddels mag verwachten in dit topsegment.

Binnenkant
In de cockpit draait – hoe kan het ook anders in een Ferrari – alles om de bestuurder. De middenconsole met de metalen “pook” knipoogt naar de analoge tijd, terwijl het nieuwe stuurwiel juist vol moderne snufjes zit, inclusief de iconische rode startknop. Het nieuwe HMI-systeem houdt volgens Ferrari alle digitale functies overzichtelijk, zodat je niet verdwaalt in menu’s terwijl je 1.000 pk temt.

Spider
Ferrari presenteerde tegelijk de 849 Testarossa Spider. Hetzelfde recept, maar dan met een hardtop die in 14 seconden opent – ook als je 45 km/u rijdt. De Spider levert precies dezelfde prestaties als de dichte versie. Dankzij een windvanger achter de stoelen blijft je kapsel volgens het merk gewoon netjes. Althans, zolang je niet richting de 300 km/u gaat. Wat het nieuwe topmodel kost, blijft nog geheim. Ter vergelijking: de SF90 startte rond de 450.000 euro.
Lees ook: Geen grap: Aston Martin verkoopt nu kinderwagen die meer kost dan je eerste auto