Dit is de duurste occasion ooit
Hoeveel zou jij uitgeven aan een Ferrari 250 GTO?
In 2014 wisselde een rode Ferrari 250 GTO nog voor 52 miljoen dollar van eigenaar. Dat recordbedrag lijkt nu te worden verbroken door deze blauwe GTO uit 1962, de tweede ooit gebouwd. Hij staat te koop in Engeland voor het monsterbedrag van 56 miljoen dollar.
LEES OOK: Historische gebeurtenissen in de autosport op unieke wijze in beeld gebracht
De Ferrari 250 GTO staat bekend als duurste en meest begeerde auto ter wereld. De bedragen die ervoor betaald worden, gaan helemaal nergens meer over. In 2012 verkocht de Nederlandse zakenman Eric Heerema zijn mintgroene 250 GTO voor een recordbedrag van 35 miljoen dollar. In 2014 ging een rood exemplaar voor 52 miljoen dollar van de hand en dat record wordt binnenkort dus hoogstwaarschijnlijk verbroken.
[gallerij-1]
Ferrari bouwde in totaal slechts 36 stuks van de 250 GTO, voor deelname aan langeafstandsraces. Dit exemplaar uit 1962 is de tweede die Ferrari gemaakt heeft en de eerste waarmee daadwerkelijk geracet werd – onder meer in de 12-uursrace van Sebring en de 24-uursrace van Le Mans.
Door de ultieme combinatie van design, snelheid, zeldzaamheid en racehistorie groeide de 250 GTO al snel uit tot een zeer gewilde klassieker. Dit exemplaar werd in 1969 verkocht voor 5.400 dollar en één jaar later alweer voor 11.000 dollar. Aan die extreme waardestijging is nooit een einde gekomen.
[gallerij-2]
Normaliter wordt dit soort exclusieve auto’s verhandeld achter gesloten deuren, waar gespecialiseerde makelaars onderhandelen met de rijkste autoverzamelaars ter wereld. In dit geval gebeurt dat niet. Het is voor het eerst in twintig jaar dat een Ferrari 250 GTO ‘gewoon’ bij een autobedrijf te koop staat. In dit geval bij de befaamde classic-Ferrari specialist Talacrest in Engeland.
De Ferrari 250 GTO Berlinetta Scaglietti Series One 1962 – zoals het model voluit heet – met chassisnummer 3387 en in de originele kleur ‘Blu Genziana’ staat te koop voor 45 miljoen pond (omgerekend ruim 56 miljoen dollar). Kijk HIER voor uitgebreide productinformatie inclusief de complete historie van de auto.
LEES OOK: Rijtest – McLaren 570GT
[gallerij-3]
VIDEO: Talacrest-eigenaar John Collins over de Ferrari 250 GTO #3387 GT
[video-1]
VIDEO: Ex-eigenaar Stephen Griswold over hoe hij de Ferrari 250 GTO #3387 GT restaureerde in de jaren zeventig
[video-2]