Feiten en fabels over rijden op aardgas
Alle voordelen en misverstanden op een rij
Ooit wel eens overwogen om te rijden op aardgas (CNG)? Deze brandstof – en dan met name groengas – biedt meerdere voordelen ten opzichte van benzine en diesel. Aardgasauto’s zijn bijvoorbeeld zuiniger en milieuvriendelijker, terwijl de brandstof spotgoedkoop is. Maar er zijn ook allerlei misverstanden over aardgas. We zetten alle feiten en fabels op een rij.
Voordelen van rijden op aardgas/groengas
- Auto’s die rijden op aardgas (ook wel Compressed Natural Gas, CNG) stoten ongeveer 15% minder CO2 uit dan dezelfde auto op benzine. Bij gebruik van groengas – een hernieuwbare energiebron die gewonnen wordt uit de vergisting van biomassa – is dat ongeveer 72%.
- CNG-motoren stoten circa 85% minder stikstofoxiden uit dan vergelijkbare dieselmotoren.
- Door de lagere CO2-uitstoot betalen kopers minder BPM en is de aanschafprijs – ondanks de geavanceerde CNG-techniek – vergelijkbaar met die van een benzineauto.
- Het CNG-verbruik (in kg) is vergelijkbaar met dat van een zeer zuinige dieselmotor (in liter).
- Met 20 euro CNG rij je ruim twee keer zo ver dan met 20 euro benzine.
- CNG tank je per kilo en kost slechts 1,10 euro/kg.
- LPG (autogas) is met een literprijs van ongeveer 0,70 euro nog goedkoper, maar door de hogere energiedichtheid haal je een kwart meer kilometers uit één kilo CNG.
- Ondernemers komen bij aanschaf van een CNG-auto vaak in aanmerking voor Milieu Investerings Aftrek waarmee de Total Cost of Ownership (TCO) gunstig uitpakt.
- CNG-auto’s hebben een gastank én een benzinetank, waarmee de totale actieradius aanzienlijk groter is dan die van een vergelijkbare benzine- of dieselauto.
- CNG is lichter dan lucht en stijgt op als het vrijkomt. LPG is daarentegen zwaarder dan lucht en blijft als een deken boven de grond hangen.
LEES OOK: Volkswagen lanceert ‘meest geavanceerde aardgasmotor ter wereld’
Misverstanden over rijden op aardgas/groengas
1) Heb je achter het stuur wel hetzelfde gevoel?
Rijden in een CNG-auto voelt precies hetzelfde en de motor levert net zo veel vermogen als een vergelijkbare benzinemotor.
2) Is een gastank net zo veilig?
Gastanks worden ontworpen, vervaardigd en gecertificeerd volgens de hoogste industriestandaarden. Ook worden ze elke vier jaar gecontroleerd in het kader van regulier onderhoud.
3) Mag je wel rijden bij smogalarm?
Nieuwe CNG-uitvoeringen voldoen aan de Euro 6-emissienorm waardoor ze ook mogen rijden als vervuilingsrestricties de toegang tot binnenstedelijke gebieden beperken.
4) Kun je wel blijven rijden als het gas op is?
Ja, als de benzinetank gevuld is wel. Als de gastank leeg is, schakelt de auto automatisch en zonder te stoppen over op benzine.
5) Kan ik ook uitsluitend op gas rijden?
CNG-auto’s rijden uitsluitend op gas, tenzij de gastank leeg is. Dus zolang er gas in de tank zit, wordt er geen druppel benzine verbruikt. Alleen voor het starten van de motor bij zeer lage temperaturen of direct na het tanken van aardgas start de auto op benzine en is een kleine hoeveelheid daarvan in de tank vereist.
6) Zijn de kosten van CNG-auto’s hetzelfde als van andere auto’s?
De verkoopprijs is vergelijkbaar met die van vergelijkbare benzinemodellen en in de meest gevallen lager dan de dieselvariant. Ten opzichte van een benzineauto betaal je wel meer meer wegenbelasting, net als bij auto’s die op LPG rijden, maar Maar door het lage aardgasverbruik en de goedkope brandstof ben je vanaf zo’n 9.000 km/jaar al voordeliger uit.
7) Is het benodigde onderhoud vergelijkbaar?
De mechanische werking van aardgasauto’s is vergelijkbaar met die van conventionele auto’s. Bougies of filters hoeven niet vaker vervangen te worden. Enkel dient een correcte werking van de gasinstallatie bij de APK gecontroleerd te worden en is om de vier jaar een visuele inspecties van de gastanks door een monteur bij de dealer vereist.
8) Kan ik wel op voldoende plaatsen tanken?
In Nederland zijn momenteel zo’n 150 CNG-tankstations operationeel, verspreid over het hele land.
Waarom is CNG ‘onmisbaar’?
In het Energieakkoord van de SER (Sociaal-Economische Raad) van september 2013 zijn afspraken gemaakt om de mobiliteitssector flink te verduurzamen. De recente afspraken in het regeerakkoord om de doelstellingen van het Parijse Klimaatakkoord te halen, brengen grote uitdagingen met zich mee.
Een voorgenomen reductie van de CO2-uitstoot van het gehele Nederlandse wagenpark met 20% tussen 2016 en 2030 is zeer ambitieus. Vooral in een land waar de wagenpark-verjonging traag is met maar 5% nieuwe voertuigen per jaar (ca. 400.000 op totaal van 8 miljoen). CO2-vriendelijke auto’s die rijden op groengas kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren.
LEES OOK: Autotest – SEAT Ibiza 1.0 TGI (aardgas)