FCA koopt voor honderden miljoenen aan ‘CO2-krediet’ van Tesla
Modellen samengevoegd voor berekening gemiddelde uitstoot.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft een deal gesloten met Tesla om te kunnen voldoen aan de Europese CO2-norm van 2021. FCA zou honderden miljoenen hebben betaald zodat de elektrische auto’s van Tesla worden meegenomen in de berekening van de gemiddelde uitstoot. Hoe zit dat precies?
95 gram
In 2021 wordt de CO2-norm voor nieuwe personenauto’s in de Europese Unie opnieuw aangescherpt. De gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuwe modellen die een automerk aanbiedt, mag dan maximaal 95 gram per kilometer bedragen. Zo niet, dan volgt een Europese boete van 95 euro per overschreden gram per verkochte auto.
Echter, volgens de EU-regels mogen grote autofabrikanten de uitstoot intern bundelen. Dat betekent dat een groot concern zoals de Volkswagen Groep de uitstoot van bijvoorbeeld Porsche, Bentley en Lamborghini mag compenseren met die van Volkswagen, SEAT en Skoda. Ze behoren immers allemaal tot hetzelfde moederbedrijf.
Maar ook fabrikanten die niets met elkaar te maken hebben, mogen hun vloot bundelen ten behoeve van de gemiddelde CO2-uitstoot. Dat is precies wat FCA en Tesla zijn overeengekomen.
Boete ontlopen
Door de uitstootloze modellen van Tesla op papier samen te voegen met die van FCA, daalt de gemiddelde CO2-uitstoot van de FCA-modellen. En is nodig ook, want door een gebrek aan zuinige modellen dreigt FCA de Europese uitstootnorm niet te halen. Het Italiaans-Amerikaanse autoconcern is weliswaar druk bezig met de ontwikkeling van zuinige hybrides en volledig elektrische modellen, maar loopt te ver achter om een Europese boete te ontlopen.
Tesla heeft niets te vrezen, aangezien het uitsluitend elektrische auto’s produceert. Het Amerikaanse EV-merk bepaalt zelf of het op deze wijze in zee gaat met een ander merk. Deze deal met Tesla heeft FCA naar verluidt honderden miljoenen gekost. Maar dat is nog altijd minder dan de EU-boete van ruim 2 miljard euro, zoals voorspeld door onderzoeksbureau PA Consulting.
Tot FCA behoren de automerken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati en RAM. Ferrari werd vorig jaar officieel losgekweekt van FCA en wordt niet meegeteld in het gemiddelde. Voor een fabrikant dat jaarlijks zo weinig auto’s bouwt als Ferrari, gelden overigens weer andere regels met betrekking tot de uitstoot.
LEES OOK: “Uitgangspunten CO2-reductie personenauto’s niet realistisch”