Experiment: hoe zuinig is een BMW 320e zonder opladen? – AutoRAI TV
Stekkeren? Dat hebben we NIET gedaan voor de wetenschap
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De BMW 320e is de goedkoopste plug-in hybride BMW 3 Serie die je op dit moment kunt kopen. Hij kost minimaal 52 mille. Wij vroegen ons af: als je deze auto niet oplaadt, bijvoorbeeld tijdens een roadtrip richting Duitsland, wat is dan het gemiddelde brandstofverbruik? Hier de resultaten!
Concept plug-in hybride
Het concept van een plug-in hybride is natuurlijk best interessant. De lokale kilometers leg je zoveel mogelijk volledig elektrisch af en mocht je een keer een langere afstand moeten rijden, dan kan dat ook. Wat dat betreft is een PHEV dus ook interessant vervoer als je een keertje op vakantie gaat. Je neemt voor die ene keer dan even voor lief dat de auto een hoger brandstofverbruik heeft. Maar wat is dan precies je brandstofverbruik? Dat hebben we onderzocht bij deze BMW 320e.
Richting Keulen en weer terug
In verband met een afspraak in Keulen – de vernieuwde Renault Clio werd er namelijk onthuld – reden wij vanuit omgeving Breda richting Keulen per BMW 320e. De afstand? Ongeveer 230 kilometer. We vertrokken met lege batterij. De auto opladen aan een laadpaal? Dat hebben we niet gedaan. De BMW wint natuurlijk zo nu en dan wel energie terug, bijvoorbeeld tijdens afremmen. We reden tijdens dit experiment in de rijmodus Hybrid Eco Pro. Nog een belangrijk testelement: de gereden snelheid bedroeg maximaal 110 km/u, zelfs op de Autobahn. Bovendien zaten we alleen in de auto, plus wat bagage. Wat water, boterhammen met kaas, camerabenodigdheden, you get the point.
Aandrijflijn BMW 320e
Wat zijn de scores? Op die vraag geven we zo antwoord. Eerst even wat feiten over de BMW 320e. De auto heeft een systeemvermogen van 204 pk, gerealiseerd door een 163 pk sterke turbobenzinemotor en een 109 pk sterke elektromotor. Ook heeft deze BMW 3 Serie een 12 kWh lithium-ion batterij, waarvan 10,5 kWh bruikbaar is. Dat resulteert op papier in een WLTP-range van 58 tot 62 kilometer, maar in de praktijk dien je rekening te houden met maximaal 45 kilometer elektrisch rijbereik.
BMW 320e: wat is het verbruik als je NIET stekkert? – EXPERIMENT – AutoRAI TV
Fanatiek lader
Op papier heeft de BMW 320e een gemiddeld brandstofverbruik van 1,3 tot 1,6 liter op 100 kilometer. Dat is natuurlijk de theorie. Dit brandstofverbruik is sterk afhankelijk van het laadgedrag van de eindgebruiker. Wie deze BMW zo vaak mogelijk oplaadt, kan het brandstofverbruik inderdaad stevig drukken. Maar de minder fanatieke lader scoort logischerwijs een hoger brandstofverbruik. Helaas bedraagt het maximale laadvermogen slechts 3,7 kW. Het duurt dan al minimaal vier uur om het accupakket volledig op te laden.
Zwaar accupakket
Een nadeel van een PHEV is natuurlijk dat je altijd onderweg bent met een relatief zwaar accupakket, ook als de batterij leeg is. Rijklaar weegt deze BMW 320e dan ook 1.845 kilogram. De benzinemotor moet al dat gewicht voortbewegen als de batterij leeg is.
De resultaten van ons experiment
Goed, wat zijn de scores die wij hebben gerealiseerd? Op de heenweg noteerden we een gemiddeld brandstofverbruik van 5,6 liter op 100 kilometer. Dat is omgerekend 1 op 17,8. Gezien het hogere wagengewicht is dat geen slechte score. Nogmaals: de gereden snelheid kwam niet boven de 110 km/u uit. We hebben dus rustig gereden. Op de terugweg vanuit Keulen liep het gemiddelde brandstofverbruik nog verder terug. Over dezelfde afstand realiseerden we met deze plug-in hybride BMW 3 Serie een gemiddelde van 5,3 liter op 100 kilometer, omgerekend 1 op 18,8. Een keurige score wat ons betreft.
Factoren die van invloed zijn
Het is dus mogelijk: zuinig rijden met een PHEV zonder het opladen van het accupakket. Maar alles hangt wel sterk af van de rijstijl van de bestuurder en andere factoren, zoals weer, type ondergrond, bandenspanning etc. Maar toch: het kan dus wel. Uiteraard realiseren wij ook dat je met koffers en vier personen met veel meer gewicht onderweg bent. Dat heeft zijn uitwerking op het gemiddelde brandstofverbruik. Wie alleen in de BMW 320e rijdt – en je komt een keertje zonder stroom te zitten – hoeft zich geen zorgen te maken over het brandstofverbruik. Want dit experiment leert ons dat de 320e met gemotiveerde bestuurder ook relatief zuinig omspringt met brandstof.
Over de BMW 3 Serie zelf
De BMW 3 Serie heeft zich tijdens deze roadtrip richting Keulen ook nogmaals bewezen als een heerlijke stuurmansauto. Fijn onderstel, heerlijke stoelen, een lekker lage zit en een mooie mix tussen comfort en dynamiek. Dat doen ze bij BMW goed. Het bedienen van het nieuwste infotainmentsysteem met fraai gebogen display vraagt om wat gewenning, maar oefening baart kunst. Dat is gewoon een kwestie van tijd om het systeem goed te leren kennen. De iDrive-selectie-draaiknop is gebleven. Die hoeft wat ons betreft niet te verdwijnen in de toekomst. Goedkoop is een BMW 3 Serie nooit geweest. De door ons gereden testauto heeft een prijskaartje van net geen 70 mille. Dan ga je haast twijfelen of je niet beter kunt investeren in een volledig elektrische auto met een aanzienlijk groter elektrisch rijbereik en bijbehorende snellaadmogelijkheden. Kiezen tussen een BMW i4 of BMW 320e is met dat prijskaartje in het achterhoofd wat ons betreft een no-brainer.