Rij-examen autorijbewijs (B) gaat op de schop: meer aandacht voor rijhulpsystemen
Vragen over parkeersensoren, lane-assist en verkeersbordherkenning
Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) stelt vanaf januari 2024 tijdens het rij-examen van rijbewijs B ook vragen aan examenkandidaten over rijhulpsystemen. Te denken valt aan vragen over parkeersensoren, lane-assist en verkeersbordherkenning. Daarmee past het CBR de examens stapsgewijs aan de nieuwe ontwikkelingen van de auto’s aan.
Kennis over rijhulpsystemen belangrijk
De vragen over de rijhulpsystemen van een auto worden tijdens het praktijkexamen gesteld tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen. “Je kunt de vragen vergelijken met vragen zoals dat nu al gebeurt met vragen over de banden en het oliepeil. Je moet iets weten van het voertuig waarin je rijdt. Ook deze nieuwe ontwikkelingen nemen we dus mee”, zegt Anton Hols van CBR Vakopleidingen. “De rijopleiders zijn hierover inmiddels geïnformeerd door het CBR. Zo hebben zij de tijd om goed geïnformeerd de wijziging in te passen in de rijlessen die ze geven.”
Moment van besef
Hols vervolgt: “Het is niet nodig dat iemand ook al afrijdt in de allernieuwste auto waar alles op en aan zit. Maar er zitten al meer rijhulpsystemen op oudere auto’s dan mensen soms beseffen. Bijna alle auto’s hebben cruise control, parkeersensoren en navigatie. Ook dat zijn rijhulpsystemen, die ooit nieuw waren, maar nu standaard bij een auto horen.”
Onvoldoende kennis over rijhulpsystemen
“De Europese Unie heeft bepaald dat sinds 2022 in alle nieuwe auto’s die op de markt komen bepaalde rijhulpsystemen verplicht aanwezig moeten zijn. De ervaring leert dat lang niet iedereen weet welke systemen er op zijn of haar auto zitten”, zegt Hols. Door rijhulpsystemen in het praktijkexamen B op te nemen, verwacht het CBR van de kandidaten een voorbereiding op dit onderwerp.
Hulpmiddelen
Kandidaten mogen rijhulpsystemen sinds 2016 al gebruiken tijdens het afrijden. Tijdens hun examen kunnen ze bijvoorbeeld bepalen of ze lane-assist (dat de auto in het midden van de rijstrook houdt) aan- of uitzetten. Het is ook al jaren gebruikelijk dat een kandidaat als onderdeel van het examen de navigatie aanzet om bijvoorbeeld terug te rijden naar de examenlocatie.
Bijzondere verrichtingen als inparkeren zal de kandidaat nog steeds zelf moeten beheersen. Daarom is alleen het automatisch inparkeren uitgesloten van het praktijkexamen. Ondertussen verkent het CBR op welke manier het rijden met rijhulpsystemen in de komende jaren kan worden toegepast bij het examen. Dat vraagt immers een andere manier van beoordelen, zowel van de kennis van de rijhulpsystemen als van het gebruik tijdens het examen.
Bron: CBR