EV’s met handbak, solid-state batterijen: dit zijn Toyota’s EV-plannen
Wat is Toyota van plan?
Onder de noemer ‘Let’s Change the Future of Cars’ onthult Toyota zijn visie op nieuwe technologieën die de toekomst van auto’s zullen veranderen. Wat Toyota van plan is, vertellen we hier.
30 batterij-elektrische modellen
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Toyota gelooft niet in ‘one size fits all’. Daarom introduceert het vóór 2030 maar liefst 30 batterij-elektrische modellen, waaronder ook een uitbreiding van de bZ-familie. Vanaf 2035 zijn alle in West-Europa verkochte nieuwe modellen volledig elektrisch, mits de infrastructuur dat dan toelaat. Ook de fabrieken moeten dan CO2-neutraal zijn.
Ook EV’s met handbak
De uitbreiding van de bZ line-up bestaat uit een middelgrote en een hele compacte SUV. Er komt ook een middelgrote sedan, een grote SUV met derde zitrij en nog veel meer. Toyota werkt ook aan een handgeschakelde EV voor een spannende interactie tussen mens en machine. Waarschijnlijk profiteert Lexus als eerste van deze technologie. Saillant detail: met deze techniek kan een elektrische auto ook stilvallen, mocht je de koppeling te lomp gebruiken.
Multi-pathway approach
Speerpunt voor Toyota is het Toyota Mobility Concept, dat bestaat uit drie benaderingen die essentieel zijn voor de realisatie ervan. Wat betreft elektrificatie streeft Toyota naar een ‘multi-pathway approach’, waarbij aandrijflijnen specifiek voor een regio worden geoptimaliseerd. Op het gebied van intelligentie zal Toyota niet alleen voertuigen en diensten ontwikkelen, maar ook maatschappelijke initiatieven bevorderen, zoals het experimentele Woven City in Japan. Ten derde gaat Toyota zich nog meer richten op producten die aansluiten bij de behoeften van de maatschappij, zoals mobiliteit voor iedereen en diverse energieopties.
Nieuwe generatie batterijen
Een belangrijk onderdeel van de strategie van Toyota is de ontwikkeling van een nieuwe generatie batterijen voor zijn EV’s. Toyota werkt aan lichtgewicht solid-state-batterijen die een hoge energiedichtheid bieden en moeten resulteren in een actieradius van meer dan duizend kilometer. Bovendien bevatten solid-state batterijen geen vloeibare componenten, waardoor ze niet alleen lichter zijn dan reguliere batterijen, maar ook veiliger. Deze batterijen worden geïntegreerd in auto’s met stijlvolle, aerodynamische designs waarbij kunstmatige intelligentie (AI) een rol heeft gespeeld in het ontwerpen ervan.
BEV Factory en Hydrogen Factory
De BEV Factory is een organisatie die gericht is op de ontwikkeling en productie van batterij-elektrische auto’s en speelt een belangrijke rol in de plannen van Toyota. Dankzij speciale productiemethoden kan Toyota de ontwikkelingskosten en totale investeringen in voertuigen met de helft verminderen.
In 2030 zullen de waterstofmarkten in Europa, China en Noord-Amerika verreweg de grootste zijn. De markt voor brandstofcellen bereikt naar verwachting de grens van meer dan 3 biljoen euro per jaar. Om in te spelen op de snelle veranderingen in de markt, richt Toyota ook een andere nieuwe organisatie op: Hydrogen Factory. De organisatie zal zich volledig richten op de R&D en productie van brandstofcellen, met name voor de Europese en Chinese markten.
Belangrijke namen
Hiroki Nakajima, Executive Vice President en Chief Technology Officer bij Toyota, presenteerde deze strategische plannen voor EV’s. Ook Takero Kato, president van de Toyota EV-eenheid BEV Factory, en Mitsumasa Yamagata, president van de Hydrogen Factory, kwamen aan het woord over de toekomst van mobiliteit, EV’s en waterstof.