EU-commissaris: “einde van de diesel in zicht”
'Publieke opinie ten aanzien van uitstoot en schone auto's behoorlijk veranderd'
“Het is klaar met de diesel. Ik denk dat ze over een paar jaar zijn verdwenen. Het is technologie uit het verleden”, zegt EU-commissaris Elzbieta Bienkowska in een interview met Bloomberg.
‘Dieselschandaal als keerpunt’
Opvallende uitspraken van Bienkowska, EU-commissaris voor industrie. Zij ziet het dieselschandaal van Volkswagen als een belangrijk keerpunt. “Door het grootschalige gesjoemel met de uitstootcijfers van dieselauto’s is de publieke opinie ten aanzien van uitstoot en schone auto’s behoorlijk veranderd. Mensen realiseren zich dat volledig schone diesels er nooit zullen komen.”
Bienkowska is blij met de veranderende perceptie, omdat dit helpt een ’technologische revolutie’ in het wegverkeer teweeg te brengen. De EU wil een leidinggevende rol spelen op het gebied van elektrisch vervoer.
Dat betekent dat flink moet worden geconcurreerd met Tesla, dat vooral in Amerika en Europa groot is, en Chinese autofabrikanten die goed zijn voor de helft van de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s. Om dat te bereiken, worden autofabrikanten en lidstaten door de EU gesteund om batterijen in Europa te produceren.
LEES OOK: Top 5 zuinigste dieselauto’s van 2018
Nog lange weg te gaan
Bienkowska kan nu wel roepen dat het klaar is met de diesel, maar er is nog een héél lange weg te gaan. Momenteel rijdt ongeveer de helft van alle auto’s in Europa op diesel. Ook de komende jaren, want van alle nieuw verkochte personenauto’s in 2017 was 43,7% een diesel. Weliswaar 8% minder dan in 2016, maar nog steeds een fors percentage. Van alle nieuw verkochte auto’s was 1,5% elektrisch. Naar verwachting loopt dit percentage op tot 5% in 2021.
Voorlopig hebben alleen Volvo, Toyota en Suzuki aangekondigd te stoppen met het leveren van diesels in Europa. Voor de meeste fabrikanten is de diesel juist belangrijk om de afgesproken CO2-norm te halen.
In 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte personenauto’s in de EU niet hoger zijn dan 95 gram/km. Diesels stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren. Bovendien heeft de daling van de dieselverkoop en de forse verkooptoename van relatief zware SUV’s ervoor gezorgd dat de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa in 2017 voor het eerst in tien jaar is gestegen.
LEES OOK: “Benzine en diesel blijven voorlopig nog wel even”