Elektrische Ferrari een feit: dit is de Ferrari Testa Rossa J
Getrouwe reproductie van Ferrari 250 Testa Rossa uit 1957
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Ferrari Testa Rossa J is een speciaal project voor de meest gepassioneerde Ferrari-verzamelaars. Het is een replica op 75% schaal van een beroemde klassieker, de 250 Testa Rossa uit 1957. De Ferrari Testa Rossa J wordt aangedreven door een elektromotor. Daarmee is de eerste 100 procent elektrische Ferrari een feit.
299 exemplaren
De Ferrari 250 Testa Rossa uit 1957 is een van de meest iconische en succesvolle auto’s in de autosportgeschiedenis van Ferrari. De oplage van de benjamin-Ferrari is beperkt op 299 exemplaren. De kleine Testa Rossa is in samenwerking met Little Car Company ontwikkeld, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van juniorauto’s.
Ferrari’s Classiche-afdeling
Ferrari’s Styling Center in Maranello hield toezicht op de verhoudingen en kleurstellingen, terwijl het chassis en andere componenten werden gemaakt met behulp van originele ontwerptekeningen van Ferrari’s Classiche-afdeling. Hoewel de Ferrari Testa Rossa J is ontwikkeld voor iedereen ouder dan 14 jaar, is hij niet gehomologeerd voor gebruik op de weg.
De kleine details
De aandacht voor kleine details is groot: de carrosserie is gemaakt van met de hand geslagen aluminium, hetzelfde proces dat werd toegepast in historische modellen. De lak is identiek aan die van de huidige straatauto’s van Ferrari’s, net als het embleem op de voorkant.
Originele papieren
Om het ingewikkelde chassis van de 250 Testa Rossa nauwkeurig te reproduceren, werden de originele papieren tekeningen van de Ferrari Classiche-afdeling gescand en gedigitaliseerd. De junior-auto behoudt dezelfde stuur- en ophangingsgeometrie.
Biesmotief
Ook in het interieur is de aandacht voor de meest minutieuze details groot. Ferrari’s Styling Center heeft een enkele stoel ontworpen die plaats biedt aan een volwassen persoon of een tiener. Het biesmotief van het origineel is getrouw verwerkt. Veel componenten zijn afgewerkt met lederen bekleding.
Nardi
Het stuur is gemaakt door Nardi, hetzelfde gespecialiseerde bedrijf dat het model uit 1957 heeft geleverd. De klassieke wijzerplaten zijn geschikt gemaakt voor de elektrische aandrijflijn. De olie- en watermeters bewaken nu de accu- en motortemperaturen, terwijl de brandstofmeter nu de accumeter is en de toerenteller een snelheidsmeter is geworden. Er is zelfs een vermogensmeter die ook het niveau van regeneratief remmen aangeeft.
Voetpedalen van F8 Tributo
Als knipoog naar de huidige generatie straatauto’s zijn de pedalen afkomstig van de F8 Tributo en worden de banden geleverd door Pirelli, de officiële technische partner van Ferrari. Rollen doet de Testa Rossa J op handgemaakte 12-inch spaakwielen. De ophanging wordt verzorgd met Bilstein-schroefsetdempers en aangepaste veren die zijn afgesteld en afgetekend door Ferrari’s testrijder op de Fiorano-testbaan in Maranello. Het prijskaartje is niet bekend.
Over de Ferrari 250 Testa Rossa
De 250 Testa Rossa – die furore maakte in de jaren vijftig en zestig – is een van de meest geweldige Ferrari’s aller tijden. De auto behaalde in zijn geschiedenis zo’n 18 overwinningen en drie kampioenschapstitels in 1958, 1960 en 1961. Het is ook de enige Ferrari die vier keer de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen – in 1958, 1960, 1961 en 1962 (rekening houdend met de 330 TR – de laatste evolutie).