Elektrische auto’s niet altijd goedkoper in onderhoud
Onderzoek naar onderhoudskosten
Het wordt vaak gesteld: een elektrische auto is veel goedkoper in onderhoud en om te repareren dan een auto met verbrandingsmotor. Maar dat blijkt op basis van real-world fleet data toch niet altijd te kloppen.
Minder onderhoud voor een EV
Minder draaiende componenten, minder vloeistoffen, minder slijtagecomponenten, EV’s zouden toch echt aanzienlijk goedkoper moeten zijn dan een benzine- of dieselauto. Maar uit onderzoek van e-commerce bedrijf Epyx, blijkt dat dit niet altijd klopt.
Op drie punten onderzocht
Het bedrijf vergeleek een reeks gelijkwaardige EV’s en ICE-auto’s (Internal Combustion Engine) op drie punten: het aantal bezoeken aan servicepunten, het aantal dagen dat de auto niet op de weg was vanwege problemen en werkplaatskosten (inclusief banden en reparaties).
Het eerste voorbeeld
Het eerste voorbeeld was een gewone hatchback uit het wagenpark met een driejarige cyclus van 25.000 tot 30.000 mijl, omgerekend 40.000 tot 48.000 kilometer. De EV bracht gemiddeld 5,7 bezoeken aan servicepunten, was 3,2 dagen niet op de weg en had een werkplaatsrekening van 431 pond. Over dezelfde drie statistieken was de score van de benzineversie als volgt: gemiddeld 5,0 servicebezoeken, 4,5 dagen op de weg en werkplaatskosten van 412 pond. Epyx zegt daarnast ook dat er in dit geval ‘geen duidelijke EV-voordelen’ waren.
Een tweede vergelijking
In een tweede vergelijking is er sprake van een grote SUV van een grote fabrikant van twee jaar oud en 20.000-30.000 mijl op de klok. De EV was gemiddeld 3,4 dagen van de weg, had 4,1 servicebezoeken nodig en had werkplaatskosten van 645 pond. De benzine-SUV was gemiddeld 4,9 dagen van de weg, had 4,0 servicebezoeken nodig en had een werkplaatsrekening van 996 pond. Epyx beschijft de EV in dit geval als ‘superieur’ in de eerste twee onderdelen en beide modellen als ‘vergelijkbaar’ in de laatste categorie.
En hoe zit het met bestelwagens?
Het laatste voorbeeld was een bestelwagen in elektrische en dieseluitvoeringen gedurende een cyclus van drie jaar, met kilometerstanden van 25.000 tot 30.000 mijl. De EV had gemiddeld 5,7 onderhoudsbeurten, was 2,2 dagen van de weg en had werkplaatskosten van 239 pond. De diesel had gemiddeld 5,0 onderhoudsbeurten, stond 2,9 dagen stil en had een rekening van 522 pond.
Hogere km-standen bij EV’s: hogere kosten
Epyx zegt verder dat het een aantal monitorsystemen heeft die de gemiddelde reparatiewaarde van voertuigen laten zien en voor bepaalde EV’s is die relatief laag tot ongeveer 45.000 mijl. Dan plotseling daarna, als de auto een reparatie nodig heeft, is het een vrij kostbare reparatie. Terwijl je voor ICE-voertuigen de gemiddelde reparatiewaarde in de loop van de tijd geleidelijk ziet toenemen. Het is volgens Epyx sterk afhankelijk van het model. Ook zijn de vergelijkingen nog lastig te maken, omdat een EV in het algemeen kortere afstanden rijdt. Er zijn nog maar weinig voorbeelden van een EV met een kilometerstand die net zo hoog is als die van een auto met verbrandingsmotor.