‘Elektrisch rijden kost Duitse auto-industrie 410.000 banen’
In 2019 laagste autoproductie in 23 jaar
Elektrisch rijden is beter voor het milieu, maar niet beter voor de werkgelegenheid in de Duitse autosector. De komende tien jaar staan 410.000 banen op de tocht als gevolg van de overgang naar elektrisch rijden. Dat schrijft het Duitse Handelsblatt, na inzage in een rapport van de adviesraad voor de Duitse overheid NPM.
Weinig onderdelen
Het is één van de grote voordelen van een elektrische auto: weinig onderdelen. Geen distributieriem die je om de 100.000 kilometer moet vervangen, geen motorolie die je moet verversen of brandstofpomp die kapot kan gaan. Dat betekent ook dat deze onderdelen niet meer gemaakt hoeven worden. En dat is dan weer slechts nieuws voor de Duitse fabrikanten van auto-onderdelen.
88.000 banen
Bij alleen al de productie van traditionele verbrandingsmotoren- en onderdelen komen volgens Handelsblatt 88.000 banen op de tocht te staan. Daarnaast vallen ook meer banen weg door de automatisering van autoproductie. In 2018 waren er in totaal 834.000 banen in de Duitse auto-industrie.
Laagste autoproductie in 23 jaar
Het is niet het enige slechte nieuws voor de Duitse autosector. De productie van Duitse autofabrikanten in 2019 is op het laagste niveau in 23 jaar. In 2019 rolde er in totaal 4.661.800 auto’s van de band in Duitsland. Dat is negen procent minder dan het jaar ervoor. 3.480.500 miljoen Duitse auto’s daarvan werden geëxporteerd, wat dertien procent lager is dan in 2018.
.
Extreem onrealistisch scenario
Niet iedereen is het eens met de cijfers van NPM. Volgens de VDA, de Duitse branchevereniging van de auto-industrie, zijn de cijfers schromelijk overdreven “De veronderstelling dat door de overstap naar elektrisch rijden tot 410.000 banen op de tocht staan, is gebaseerd op een extreem onrealistisch scenario”, aldus Kurt-Christian Scheel, Managing Director VDA.
Tesla Gigafactory Berlijn
Toch is er ook hoop. En die komt nota bene van een elektrische automaker. Vanaf 2021 hoopt Tesla zijn eerste Gigafactory in Europa te openen. Deze megafabriek komt te staan in de omgeving van Berlijn. Details over het aantal werknemers zijn nog niet bekend. Tesla heeft de eerste vacatures echter wel al uitgezet.