Eerste rij-indruk: Fiat 500 Hybrid (2020)
Waarom de Fiat 500 nog altijd een casanova is
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Een Italiaanse auto koop je met het hart, hoor je vaak. Neem nou de nuova Fiat 500 die sinds 2007 op de markt is. Met zo’n hoge leeftijd voor een auto kan hij bijna onmogelijk de beste in zijn klasse zijn. En toch vestigt het Vijfhonderdje in 2019 op zijn dooie akkertje een verkooprecord. Hoe dan?
Verliefd worden
194.000 exemplaren in één jaar. Niet eerder verkocht Fiat in die tijd zoveel Vijfhonderdjes. Om ook weer eens verliefd te worden, reizen we af naar de stad Bologna. In dit culinaire hart van Italië presenteert Fiat de nieuwste 500, dit keer als Hybrid.
Dat noemen de Italianen nou amore
Fiat heeft met de 500 goud in handen. Hoe modern, vernieuwend, slim, ruim, goedkoop en/of rijk uitgerust concurrerende auto’s ook zijn, de 500 heeft iets wat geen enkele andere auto in zijn klasse heeft: karakter. 7 jaar garantie op een nieuwe Kia Picanto is in dit hoofdzakelijk particuliere segment erg fijn, maar zodra je de Fiat 500 ziet staan, neem je zelfs genoegen met garantie tot de deur. Wij wel in ieder geval. Dat noemen de Italianen nou amore.
Een jonge Sophia Loren
Op het moment dat de Fiat 500 Hybrid voorrijdt, smelten we. Weg is ons cynisme omdat Fiat rijkelijk laat een geëlektrificeerde auto introduceert. En dat eigenlijk alleen maar doet omdat Brussel dat wil; ook Fiat moet zijn gemiddelde CO2-uitstoot drastisch beperken. We krijgen hartjes in onze ogen en zijn op slag verliefd op dat aandoenlijke retrodesign dat Fiat voor de zoveelste keer succesvol aangescherpt heeft. Een design uit de tijd dat een jonge Sophia Loren tot de meest gevierde actrices ter wereld behoorde. En iedere Italiaan zonder autorijbewijs op een Vespa reed.
Fiat 500 is nog zuiniger
De toevoeging Hybrid moet je trouwens met een korreltje zout nemen; de 500 is een Mild Hybrid. Dat wil zeggen: de nieuwe 1,0-liter driecilinder benzinemotor (51 kW/70 pk en 92 Nm bij 3.500 t.p.m.) krijgt een beetje (Mild) ondersteuning van een elektromotor. Dit gebeurt tijdens het starten en versnellen. Voordeel: het Vijfhonderdje is nog zuiniger, volgens Fiat zelfs tot 20 procent gemiddeld in vergelijking tot de 1,2-liter motor met 69 pk die ook nog leverbaar is, maar dan gekoppeld aan een automaat.
Geruisloos door het verkeer
Eenmaal onderweg in Bologna valt meteen op dat de nieuwe motor stiller is dan het tweecilindertje (62,5 kW/85 pk) dat hij opvolgt. Die ‘revolutionaire’ Twinair-motor kondigde Fiat jaren geleden met veel bombarie aan, maar was rumoerig (vooral de eerste exemplaren pruttelen erop los) en bovendien niet zo zuinig als Fiat beloofde. De nieuwe driecilinder bevalt ons stukken beter. Zet je onder 30 km/u de handgeschakelde zesbak in zijn vrij, dan stopt de benzinemotor en zoeft de 500 Hybrid zelfs geruisloos door het verkeer.
Herstarten en optrekken
Voor wie door alle elektrificatie in de auto-industrie de bomen door het bos niet meer ziet: een Mild Hybrid hoef je zelf niet te laden, dat doet de auto voor je. In de Fiat 500 Hybrid dus geen lang – en op den duur – vies snoer in het toch al niet grote kofferbakje van 185 liter. Zodra je remt of gas terugneemt, vloeit de energie die hierbij vrijkomt in een lithiumaccu met een capaciteit van 11 Ah. Vervolgens wordt die energie gebruikt tijdens herstarten en optrekken. Achter het stuur merk je hier nagenoeg niets van of je moet een blik werpen op het instrumentarium dat de energiestromen weergeeft.
Fiat 500 is goedkoper
Fiat claimt dat je met de 500 Hybrid ruim 1 op 25 (NEDC 2.0) gemiddeld kunt rijden. Dat is zuiniger dan de ruim 1 op 20 van de handgeschakelde 500 1.2. In de praktijk zal je met eerstgenoemde niet opeens zoveel geld besparen dat je net zo vermogend wordt als oud-premier Silvio Berlusconi van Italië, máár het lagere verbruik en de bijbehorende lagere CO2-uitstoot zijn op papier wel degelijk interessant. De huidige Nederlandse ambtsgenoot van Berlusconi heeft bepaald dat de nieuwprijs van auto’s deels gebaseerd is op hun CO2-uitstoot. En dus is de Fiat 500 goedkoper geworden!
Fiat 500 Hybrid: vanaf 15.735 euro
Het Vijfhonderdje is er nu vanaf 15.735 euro. Dat was 16.690 euro. Wie af en toe de rijwind door de haren wil voelen en de 500C met te openen vouwdak kiest is, kan vanaf 18.735 euro bij de Fiat-dealer terecht. Nieuw is de Launch Edition. Een extra complete uitvoering – die natuurlijk edizione lanciare of iets soortgelijks had moeten heten – met onder meer een 7-inch touchscreen met Apple CarPlay en cruise control. Vanaf 19.235 euro. Gespoten in een speciale dauwgroene lakkleur (zie foto’s) die gelukkig wel een Italiaanse naam heeft, namelijk verde rugiada.
Bijzonder: de stoelbekleding van de Fiat 500 Hybrid Launch Edition is deels vervaardigd uit gerecycled plastic uit de oceaan. Het Vijfhonderdje is dus groener, zuiniger en goedkoper geworden; meer dan ooit koop je de Fiat 500 nu ook met het verstand.