DS7 Crossback wil de haute voiture van de markt zijn
Zelfs het telefoonnummer is treffend: 0800-1955
De ambitie van DS Automobiles ligt hoog. Het pasgeboren Franse merk wil in één adem genoemd worden met beroemde merken als Louis Vuitton, Chanel en Hermès. Haute voiture in plaats van haute couture. Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour als ambassadrice. Dat soort dingen. Gaat dat lukken?
Lang proces
DS is in ieder geval realistisch. Eer de bovenstaande ambitie gerealiseerd is, zijn we twintig tot dertig jaar verder, aldus een woordvoerder tijdens de officiële lancering van de eerste échte DS in Nederland, de DS7 Crossback. De DS3, DS4, en DS5 bestaan al langer, maar zijn feitelijk opgeleukte Citroëns. En of Anna Wintour dat nou zo leuk vindt, we betwijfelen het. We denken dat een authentiek merk meer haar ding is.
‘Or Byzantin’
We zien de hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue eerder in een DS7 Crossback wegrijden, de eerste DS die als zodanig ontwikkeld is. Vooral als die gespoten is in het goudkleurige ‘Or Byzantin’, zoals die tijdens de lancering in de DS Store in Amsterdam te zien was en hier op de foto’s staat afgebeelde. Ook Doetinchem heeft een DS Store. Amersfoort, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Zwolle hebben een DS Salon.
DS belooft een uiterst hoog serviceniveau
Het verschil tussen een DS Store en DS Salon is dat de eerste echt een eigen showroom is – hetzij vastgeplakt aan een Citroën-dealer zoals in Amsterdam – en een Salon meer een gedeelte van een bestaande showroom – uiteraard ook van het merk met de ‘double chevron’. Welke je ook bezoekt, het serviceniveau is uiterst hoog, belooft DS. Zoals valet parking als je met de auto komt om een kijkje in de showroom te nemen. En haal- en brengservice bij onderhoud.
“Een design dat geïnspireerd is op de avant-garde”
Puur vakmanschap
Een dergelijk hoog serviceniveau is niet nieuw; Lexus kent het ook, de zogeheten Red Carpet Treatment. En er zijn meer overeenkomsten. Zoals de prachtige details van de auto’s van beide merken. Een voorbeeld is het analoge klokje van de Franse horlogemaker BRM in de DS7 Crossback. En overal waar je kijkt, zie je handwerk, net als bij haute couture. Daarmee wil Lexus, en nu dus ook DS zich onderscheiden. Puur vakmanschap. En aandacht voor detail. Met een design dat geïnspireerd is op de avant-garde, aldus DS.
Alleen jij
DS noemt zijn serviceverlening ‘Only You’, alleen jij dus. Alles draait om jou, de DS-rijder. Nou ja, niet alles natuurlijk, maar wel alles wat met jouw DS te maken heeft. Het gratis Nederlandse servicenummer luidt 0800-1955. Valt je aan dit nummer iets op? Juist, 1955. Dit is het jaar waarin de wereld op de Autosalon van Parijs voor het eerst de Citroën DS te zien kreeg, de beroemde auto waaraan DS zijn naam dankt.
Met kristal ingelegde draaiknoppen
Zo revolutionair als de oorspronkelijke ‘Déesse’ is de DS7 Crossback overigens niet – hoe graag DS dat ook zou willen, gezien het feit dat de oude DS veelvuldig in promotievideo’s van de DS7 voorbijkomt:
Flinke crossover
In de basis is de DS7 Crossback een flinke crossover. Maar daar zijn er wel meer van. En toch: de DS7 Crossback is tamelijk exclusief. Met de focus op hand- en maatwerk. Met een luxe interieur dat zich onderscheidt met fraaie details, zoals de bedieningsknoppen naast de versnellingshendel en de met kristal ingelegde draaiknoppen. Ç’est tres chique.
“Als iedere vrouw met een Hermès Birkin Bag loopt, is de lol er ook wel vanaf”
Hermès Birkin Bag
Door het exclusieve karakter van de DS7 Crossback zullen het eerder een paar honderd dan een paar duizend exemplaren zijn die jaarlijks de Nederlandse DS Stores en Salons verlaten. Dat lijkt ons oké. Als iedere vrouw met een Hermès Birkin Bag loopt, is de lol er immers ook wel vanaf. In groeimarkten zoals die van China zal de DS het ongetwijfeld beter doen.
DS7 Crossback: prijzen
De prijzen van de DS7 Crossback – een gemiste kans om het model een mooi klinkende Franse naam te geven – lopen uiteen van 43.190 euro voor de BlueHDI (diesel) met 96 kW (130 pk) tot 77.000 euro voor de PureTech (benzine) met 165 kW (225 pk) en een automaat. Heb je niks op met een SUV? DS is voornemens de komende zes jaar elk jaar een nieuw model te introduceren. Elk model komt er ook in een geëlektrificeerde versie, dus ook de DS7 Crossback – een plug-inhybride met 220 kW (300 pk) die in 2019 op de markt komt.