DS 7 Crossback: een eerste kennismaking
Ontwerper Ivo Groen over zijn Berline de Voyage
De ‘oohs’ en ‘aahs’ waren niet van de lucht toen de wereld kennismaakte met de nieuwe DS 7 Crossback. Wij zagen echter vooral de zoveelste grote SUV of crossover. Na een kort gesprek met zijn designer Ivo Groen (ja, een Nederlander) tijdens de onthulling van de exclusieve DS 7 Crossback La Première moesten we onze mening bijstellen. DS, excusez nous.
Franse vlaggenschip
There is more than meets the eye, zeggen de Britten. Of ook de Fransen een dergelijke uitspraak kennen, geen idee. Hoe dan ook, hij is zeker van toepassing op het nieuwe Franse vlaggenschip, de DS 7 Crossback. Want nu we de SUV of crossover – DS zegt zelf een Berline de Voyage – in het echt en van dichtbij gezien hebben, moeten we toegeven dat de auto wel degelijk bijzonder is, ondanks zijn tamelijk generieke hoofdlijnen.
Grote DS
Een goed voorbeeld zijn de koplampen en achterlichten. ‘In de tijd die het kostte om de achterlichten te ontwerpen, ontwierp men tien jaar geleden een hele auto’, zegt Ivo Groen, de man die met zijn team verantwoordelijk is voor het design van de grote DS. Om maar even aan te geven hoeveel tijd erin zit. ‘En omdat ze zo bepalend zijn voor het hele design, branden ze continu, ook als het dimlicht uitgeschakeld is.’
“DS 7 Crossback is imposant, maar op een mooie, elegante manier”
Créateur
Komen de lichten je bekend voor? Dat kan kloppen. Ze komen min of meer rechtstreeks van de DS Divine, een conceptcar die voor het eerst in september 2014 op de Autosalon van Parijs te zien was. Die was minder SUV dan de DS 7 Crossback. ‘Een SUV is het type auto waar de huidige markt om vraagt’, legt Groen uit. Naar het schijnt lopen vooral welgestelde Chinezen weg met grote SUV’s. En juist in China – een van de snelst groeiende economieën – moet de DS 7 Crossback potten breken. ‘Imposant, maar op een mooie, elegante manier’, wordt de Franse SUV door zijn créateur omschreven.
La différence
De koplampen zijn ook zoiets. De zes full led-lichten hiervan geven samen met de Active Night Vision-koplampen aldus DS niet alleen een bak licht, ook begroeten ze de bestuurder door 180 graden te draaien om vervolgens weer terug te keren naar hun oorspronkelijke stand. Een gimmick? ‘Beslist niet’, zegt Groen. ‘Het zijn details als deze waarin de DS 7 Crossback zich onderscheidt van de concurrentie. Dat is la différence: traditionele ambacht, gecombineerd met de nieuwste technologie.’
Horlogebandgeschakelde design
Een ander voorbeeld van la différence zijn volgens Groen de stoelen, pardon, fauteuils van de DS 7 Crossback. ‘Natuurlijk zijn ze voorzien van een verwarmings-, ventilatie- en massagefunctie. Maar dat doen de meeste premium merken. Het handwerk ervan is wat de zetels zo speciaal maakt. Geïnspireerd op het ambachtelijke precisiewerk van Parijse haute couture. Een totaal originele manier van leer bewerken.’ Het horlogebandgeschakelde design – zoals DS het omschrijft – van het leer moet je wel liggen. Subtiel is anders.
Uurwerk dat je welkom heet
De DS 7 Crossback die je op de foto bovenaan door Ivo Groen onthuld ziet worden, is de La Première. Vooralsnog de enige op de wereld, maar daar komt verandering in; DS bouwt hem in een gelimiteerde oplage. We mochten er even in zitten en het moet gezegd worden: het interieur staat bol van de prachtigste details. Zoals het klokje in het midden van het dashboard. Het woord ‘uurwerk’ is hier beter op zijn plaats. En bekijk de draaiknopjes op het stuurwiel eens; die wil je toch gewoon aanraken, zo bijzonder zien ze eruit.
Guillochage-techniek
Het uurwerk is van de exclusieve Franse horlogemaker B.R.M. “De behuizing is van écht metaal”, aldus een zichtbaar trotse Groen. “Voor het graveren is gebruikgemaakt van de zogeheten Guillochage-techniek. Puur vakmanschap dat je ook tegenkomt bij de deurhendels. Een druk op de startknop onder het uurwerk zorgt ervoor dat het naar voren kantelt. Hiermee verwelkomt de auto zijn bestuurder.”
Luxe aanvoelen
“Alles, maar dan ook alles, wat je in de DS 7 Crossback aanraakt, moet luxe aanvoelen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het leer in het midden van het stuurwiel, waar de airbag onder zit. Die ambacht combineren we met de nieuwste technologie, zoals de grote 12-inch displays. Dát is het verschil met andere premium merken”, besluit Groen.
Interesse in de DS 7 Crossback La Première? De prijzen zijn vrijgegeven en hij is online te reserveren.