Drie redenen waarom je Toyota in de gaten moet houden tijdens de Le Mans
Toyota Racing legt andere automerken het vuur aan de schenen tijdens de 24 uur van Le Mans. Met twee volledig nieuw ontwikkelde TS040 hybride raceauto’s belooft het Japanse merk een geduchte concurrent te worden. Hieronder staat waarom.
1. 25 procent zuiniger een gecombineerd vermogen van 1.000 pk Het vermogen van het 3,7 liter grote V8-blok in de TS 040 Hybrid is 382 kW (520 pk) en het piekvermogen van de twee elektromotoren bedraagt 352 kW (480 pk). Door de aanzienlijk lagere luchtweerstand is de TS040 Hybrid 25 procent zuiniger dan zijn voorganger. Dit vergroot de winskans aangezien de coureur minder vaak moet tanken. 2. Een supercondensator zorgt voor ongekende acceleratie Zowel op zowel de voor- als de achteras een elektromotor is gemonteerd. Bij het remmen en het loslaten van het gaspedaal fungeren die elektromotoren als generatoren. Via een supercondensator wint de aandrijflijn zo razendsnel energie terug om dat vervolgens bij het accelereren weer te kunnen gebruiken. 3. Winnaars achter het stuur Afgelopen twee jaar was Toyota Racing zeer succesvol in de FIA WEC. Toyota houdt daarom vast aan de twee equipes die in 2012 en 2013 de auto zo vaak naar het podium reden. De TS040 Hybrid wordt gereden door Alexander Wurz (Oostenrijk), Stéphane Sarrazin (Frankrijk), Kazuki Nakajima (Japan), Anthony Davidson (Groot-Brittannië), Nicolas Lapierre (Frankrijk) en Sébastien Buemi (Zwitserland). De eerste drie rijden in de auto met startnummer 7, de tweede sturen met startnummer 8.