Hollands meesterwerk: de Donkervoort D8 GTO-40
Oplage: slechts 40 exemplaren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nederland mag al 40 jaar trots zijn op de sportautobouwer Donkervoort. Het bedrijf – in 1978 opgericht door Joop Donkervoort – bestaat in 2018 vier decennia en dat wordt niet gevierd met het aansnijden van een simpele jubileumtaart, maar met een spectaculaire limited edition: de Donkervoort D8 GTO-40. Een Hollands meesterwerk.
Extreem en superlicht
Het exclusieve jubileummodel is de meest extreme en doordachte Donkervoort ooit. En dat niet alleen: het is de lichtste Donkervoort D8 GTO ooit!
Stalen buizenchassis
Voor de constructie van de D8 GTO-40 heeft Donkervoort zijn eigen gepatenteerde koolstofvezeltechnologie EX-CORE ontwikkeld. Deze technologie zorgt voor nog lichtere én sterkere koolstof componenten. Voor de D8 GTO-40 gebruikt Donkervoort nog altijd een stalen buizenchassis, maar nu gemaakt van nog sterker en lichter staal. Het nieuwe chassis is 1 kilogram lichter en heeft een 15 procent hogere torsiestijfheid. Het gewicht van de D8 GTO-40 is met liefst 22 kilogram afgenomen ten opzichte van de D8 GTO uit 2011 en bedraagt 678 kilogram (GTO-RS: 695 kilogram). De 0-100-sprint duurt slechts 2,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 280 km/u. De sprint van 0 naar 200 km/u is in 7,7 seconden een feit.
Slimmigheden
Donkervoort heeft nog veel meer slimmigheden toegepast. De focus lag vooral op het vergroten van de downforce en aerodynamische balans. Extra koeling voor de aandrijflijn, achterwielen en remmen is gerealiseerd middels de extra luchtkanalen in de neus, achterspatborden en bumper. De luchtinlaat van de rechter koplamp koelt direct de turbo van de 415 pk sterke 2.5 TFSI vijfcilinder. De luchthapper op de motorkap koelt de transmissie: een handgeschakelde zesbak. Andere unieke details zijn de gleuven in de wielkasten en het 40-logo op de uitlaatbeschermkap. Ook in de grille past Donkervoort het 40-logo toe.
Carbon wielen
Een andere primeur zijn de van 100% koolstofvezel gemaakte velgen. Deze zorgen voor een 20 procent lager onafgeveerd gewicht. De prijs: 18.000 euro. Ook uniek: lichtgewicht airconditioning – een geheel nieuwe optie in een Donkervoort. Kost wel 14.500 euro. Verder installeert Donkervoort een gloednieuw uitlaatsysteem met een comfort of race-stand.
De prijs
De Nederlandse prijs van de Donkervoort GTO-40 bedraagt 211.000 euro inclusief belastingen, maar het is mogelijk om hem zo ver te personaliseren dat de prijs de 300.000 euro overstijgt. Er zijn al meer dan 20 auto’s verkocht. Wie een exemplaar wenst te hebben, moet dus snel handelen.