Elektrische Dodge Charger Daytona SRT heeft functionerende uitlaat!
Keuze uit negen aandrijflijnvarianten
In de aanloop naar de lancering van ’s werelds eerste geëlektrificeerde muscle car in serieproductie toont Dodge de Dodge Charger Daytona SRT Concept. Geen V8 dus, maar een elektrische aandrijflijn. Er is keuze uit negen aandrijflijnvarianten. Bijzonder: deze elektrische Dodge heeft een functionerende uitlaat!
Geëlektrificeerde muscle-cars
Dodge presenteert de Charger Dayton SRT Concept in een rode kleur tijdens de Specialty Equipment Market Association (SEMA) Show van 1 tot 4 november 2022 in Las Vegas, Nevada. Eerder werd de auto al in het zwart voorgesteld. Tim Kuniskis, CEO van Dodge, onderdeel van Stellantis, zegt: “Technologie gaat vooruit en de customizers en tuners bewegen mee. We laten zien hoe old-school hot-rodding zal gedijen in een toekomst met geëlektrificeerde muscle-cars.”
Negen aandrijflijnvarianten
Tijdens de SEMA-show maakt de Amerikaanse autofabrikant ook bekend dat de Dodge Charger Daytona SRT Concept maar liefst negen verschillende aandrijflijnen krijgt. Dodge illustreert een trapsgewijze benadering van zijn geëlektrificeerde prestaties, met een systeemoutput van 400 volt van 340 kilowatt (456 pk) tot zelfs 600 kW (670 pk). Later volgt nog een overtreffende trap: een 800-volt SRT Banshee aandrijflijnpakket. Het vermogen van die variant is nog niet bekend.
400-VOLT VERMOGENS
- Base – 340 kW (455 pk)
- eStage 1 – 370 kW (495 pk)
- eStage 2 – 400 kW (535 pk)
- 440 (kW) – base trim (590 pk)
- eStage 1 – 470 kW (630 pk)
- eStage 2 – 500 kW (670 pk)
De in Stryker Red gespoten Dodge Charger Daytona SRT Concept is voor dik 90 procent productieklaar. De auto staat voor de volgende stap in de elektrificatiestrategie van Dodge. In die toekomst verdwijnt de beroemde V8-motor naar de achtergrond. Vaarwel uitlaatgeluid?
Uitlaatgeluid
Nou, niet helemaal. Want Dodge heeft de Fratzonic Chambered Exhaust bedacht. Dit is de eerste ‘uitlaat’ voor BEV’s die een geluid tot wel 126 dB kan produceren. Dat is net zo luid als een Dodge met Hellcat-V8. De Fratzonic Chambered-uitlaat stuurt het prestatiegeluid door een versterker en een afstemkamer aan de achterkant van het voertuig met als gevolg een indrukwekkende soundtrack, belooft Dodge. Bovendien is er ook nog sprake van ‘schakelen’, dankzij deRupt. Dit is een multi-speed transmissie met die een elektro-mechanische schakelervaring biedt. Elektrisch rijden hoeft volgens Dodge dus niet saai te zijn.