Dit is er nieuw aan de Renault Master
Vernieuwde bedrijfswagen leverbaar vanaf september.
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Renault legt de lat hoog. Met de verkoop van lichte bedrijfswagens wil het merk 40% omhoog en wereldwijd naar een marktaandeel van 50%. Streefjaar is 2022! Dat is nog eens een missie, want nu zit het marktaandeel op 24%. Een van de wapens is de vernieuwde Renault Master die net als de vernieuwde Trafic in september 2019 bij de dealers arriveert. Wat is er allemaal nieuw?
Nieuw front en dashboard
De voorzijde van de vernieuwde Renault Master is totaal anders door de kenmerkend gevormde grille, zoals je die ziet bij bijvoorbeeld de personenauto’s Talisman en Kadjar. De koplampen hebben tevens de C-vormige dagrijverlichting.
Het dashboard is compleet nieuw. De bediening van verwarming, airco en ventilatie gaat nu met grote draaiknoppen. Het stuur heeft een dikkere rand. Dat houdt fijner vast. Ook nieuw zijn chromen omlijsting van luchtinlaatroosters en de centrale display voor navigatie, radio en een gekoppelde smartphone.
Super handig is de elektronische binnenspiegel die continu het beeld van de camera achter de auto laat zien. Dus ook tijdens het rijden heb je goed zicht naar achteren. Verder zien we rechts van het dashboard een schuiflade in plaats van een dashboardkastje. Daarboven zit een uitschuifbaar tafeltje verstopt in het dashboard. Een keer drukken tegen de rand en het schuift aar buiten.
Spelbreker
Zijwind is bij een hoge bestelbus wel eens spelbreker voor de stabiliteit. Renault levert de Master nu standaard met een zijwind assistent.
Opbergvakken
De opbergvakken bovenop het dashboard zijn nu voorzien van een klep. Verder zijn er in de cabine nog talrijke andere opbergvakken, maar die zaten ook al in de vorige Renault Master. Zoals vier stuks in elk portier en grote bergruimtes onder de bijrijdersbank.
Dieselmotor
De Renault Master heeft een 2,3-liter turbodiesel met een nieuw emissiereinigingssystemen. Je kunt kiezen uit vermogens van 130 pk, 145 pk en 165 pk bij de voorwielaangedreven versies. In combinatie met achterwielaandrijving en dubbellucht achter is de keuze uit 135, 150 en 180 pk. Daarmee is deze meer geschikt voor zware last en het trekken van grote aanhangers. De overbrenging is wat korter, zodat het motorvermogen nog beter valt te benutten, zo blijkt tijdens het rijden.
Laadruimte
De laadruimte is onveranderd. Je kunt kiezen uit drie hoogtes en vier lengtes, met in het laatste geval plek voor tot aan zes Europallets. De binnenverlichting is nu voorzien van led’s.
Elektrische aandrijving
De Master was er al met elektrische aandrijving. Dat is de ZE. De elektromotor levert 57 kW. Met volle batterij is tot aan 120 kilometer te overbruggen. Ook deze versie krijgt het nieuwe front en het nieuwe dashboard.
De prijzen van de vernieuwde Renault Master beginnen bij 23.990 euro (excl. BTW en BPM).