Dit is de volledig nieuwe Renault Master: diesel, elektrisch en zelfs waterstof
En dit kost hij
Door Ruben Jason Penders. |
Renault presenteert de vierde generatie van de Renault Master. De grote bedrijfswagen is beschikbaar in drie uitrustingsniveaus en heeft een vanafprijs van 35.700 euro.
Renault Master
Renault heeft sinds 1980 al meer dan drie miljoen exemplaren van de Master verkocht. Die zijn allemaal geproduceerd in Batilly, nabij Metz in het oosten van Frankrijk. Het model wordt ook buiten Europa verkocht, wereldwijd zelfs in meer dan vijftig landen, onder meer in Zuid-Amerika (sinds 1990). Vanaf de zomer staat de compleet nieuwe Master in de showroom. Hij is leverbaar met keuze uit meer dan veertig carrosserievarianten, een haast oneindig aantal opbouwvarianten en voor- of achterwielaandrijving. Prijzen beginnen vanaf 35.700 euro voor een dieselversie. De elektrische Master – de Master E-Tech Electric – is er vanaf 45.900 euro.
Diesel, stroom of waterstof
Alle uitvoeringen van de nieuwe Renault Master worden op dezelfde assemblagelijn gebouwd, waardoor een grote mate van flexibiliteit mogelijk is om specifieke wensen van de klant te realiseren. Om die reden komt de Master ook met diverse aandrijflijnen op de markt. Alle motor- en carrosserievarianten komen wederom uit de fabriek in Batilly. De aandrijflijnen en transmissies worden gebouwd in Frankrijk, de batterijen worden geassembleerd in Frankrijk en 84% van alle toeleveranciers zijn gevestigd in Frankrijk. De nieuwe Renault Master komt met een dieselmotor, met een batterij-elektrische aandrijflijn en zelfs als waterstof-elektrische bestelbus.
Diesel BluedCi
De nieuwe Renault Master wordt geleverd met keuze uit vier Diesel Blue dCi-motoren, met vermogens van 96, 110 en 125 kW (130, 150 en 170 pk). Deze motoren verbruiken aanzienlijk minder brandstof (gemiddeld 1,5 l/100 km minder) en hebben een lagere CO2-emissie (39 g/km minder, onder 200 g/km) ten opzichte van de huidige Master. De dieselmotoren zijn naar wens te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of met de nieuw ontwikkelde negentrapsautomaat met koppelomvormer.
Renault Master E-Tech Electric
Voor klanten die volledig elektrische aandrijving prefereren, zijn er twee keuzemogelijkheden. De ene heeft een 40 kWh-batterij, een actieradius van 180 kilometer (WLTP) en een elektromotor van 96 kW (130 pk) en 300 Nm. De tweede heeft een 87 kWh-batterij, een actieradius van meer dan 410 kilometer (WLTP) en een elektromotor van 105 kW (143 pk) en 300 Nm.
De nieuwe, elektrische Renault Master heeft een laadvermogen van 1.626 kg, een actieradius van meer dan 410 kilometer (WLTP) en een trekgewicht van 2,5 ton. Mede dankzij het temperatuurmanagementsysteem van de batterij blijft het energieverbruik beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met 87 kWh-batterij. Dankzij het DC-laadvermogen tot 130 kW is bij een snellaadstation 229 kilometer actieradius in 30 minuten bij te laden. Dankzij de 22 kW-boordlader is de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt in minder dan 4 uur van 10 tot 100% op te laden.
Waterstof
De nieuwe Renault Master is vanaf het begin ontwikkeld voor de toekomstige toepassing van waterstofaandrijving met brandstofceltechniek. Meer details daarover maakt Renault later bekend.
Interieur Renault Master
Het interieur van de nieuwe Master ziet er keurig uit. Het S-vormige dashboard draagt bij aan de ruimtelijkheid van het interieur. Het 10-inch beeldscherm – dat op alle uitvoeringen standaard is – draagt bij aan een visueel aantrekkelijk geheel. Het stuurwiel is afkomstig uit de personenauto’s van Renault, terwijl het stuurwiel in hoogte en diepte verstelbaar is voor de beste zithouding van iedere bestuurder. Bij de versies met een automatische transmissie zit de keuzehendel aan het stuurwiel, waardoor in de middenconsole nog meer ruimte is gecreëerd.
In het interieur is er 135 liter aan opbergruimte. Alles wat je nodig hebt, kun je in het dashboard kwijt: in een van de vele opbergvakken in het dashboard, in de bekerhouders, in de lades van het dashboardkastje, op de plank boven de voorruit en in twee opbergvakken in de portieren. Wanneer de rugleuning van de middelste zitplaats wordt neergeklapt, ontstaat een werkblad. Aan de basis is een opbergvak voor een laptop gecreëerd en in het dashboard zijn USB-C-poorten verwerkt voor het opladen van elektronische apparaten. Er is een ruim aanbod aan stoelvarianten, van geveerde tot individuele stoelen en meerdere typen banken (twee met stof bekleed en een met TEP).
Design Renault Master
De voorzijde van de Renault Master wordt gekenmerkt door het nieuwe merklogo van Renault en de extra grote full-led-koplampen in een opvallende C-vorm rond de grille. Een U-vormige lijst onder de grille kan worden uitgevoerd in matzwart of, bij de duurdere uitvoeringen, in carrosseriekleur. Klanten hebben keuze uit zeven verschillende standaardkleuren en meer dan 300 speciaal samengestelde tinten. Dankzij de vele inspanningen op het gebied van aerodynamica is de luchtweerstandscoëfficiënt met 20% verlaagd. Zelfs het kleinste detail heeft geholpen: de motorkap is korter, de voorruit is verder naar voren en hoger gepositioneerd, de buitenspiegels hebben een betere stroomlijn, in de bumper zitten luchtgeleiders, de daklijn heeft een beter gestroomlijnde vorm en de achterzijde is smaller. De betere aerodynamica heeft tevens het akoestisch comfort in de cabine verbeterd.
Rijhulpsystemen
De Renault Master komt met een reeks van maximaal twintig intelligente assistentiesystemen om de veiligheid van medeweggebruikers en inzittenden te vergroten. Met betrekking tot de laterale stabiliteit, automatische noodremfunctie en aanhangerstabiliteit reageren de actieve veiligheidssystemen zeer alert, belooft Renault. Tevens is Intelligent Speed Assist leverbaar, om de bestuurder te helpen de gestelde snelheidslimiet niet te overschrijden.
V2L en V2G-functies in elektrische versies
De elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Renault Master worden beschikbaar met functies voor Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Via stopcontacten in de cabine en laadruimte kunnen adapters voor elektrisch gereedschap, computers en andere apparaten worden aangesloten. Tevens kunnen op maat gemaakte voorzieningen (zoals een koelinstallatie, automatische achterdeuren, extra verwarming of airco, etc.) direct van stroom worden voorzien door de aandrijfbatterij. Dit soort functies wordt ook wel Vehicle-to-Load (V2L) genoemd. Maar de nieuwe, elektrische Renault Master kan ook energie uit de batterij terug leveren aan het elektriciteitsnet via een bidirectionele lader, bijvoorbeeld om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren tijdens piekuren. Deze technologie heet Vehicle-to-Grid (V2G).
OpenR Link-multimediasysteem
Het OpenR Link-multimediasysteem is op elke uitvoering standaard. Het systeem omvat een 10-inch touchscreen en werkt zowel met kabel als draadloos met Android Auto en Apple CarPlay voor naadloze smartphone-integratie. Het aantal nieuwe functies blijft groeien en over een periode van vijf jaar worden gratis ‘over-the-air’-updates aangeboden (net als bij een smartphone).
OpenR Link met geïntegreerde Google-functies
De nieuwe Master wordt als eerste lichte bedrijfswagen (optioneel) aangeboden met geïntegreerde Google-functies voor het OpenR Link-systeem. Het systeem is in samenwerking met Google ontwikkeld, werkt via Android Automotive OS 12 en omvat Google Maps-navigatie, de Google Play app-catalogus en de spraakgestuurde Google Assistant.
Het persoonlijke Google-account van de bestuurder kan voor een optimale online-ervaring met de nieuwe Renault Master worden gekoppeld – net als bij een smartphone. Standaard toont de modulaire interface Google Maps, met de mogelijkheid om twee widgets (zoals Muziek, Telefoon, Google Assistant, Voertuig, Datum en tijd, Bandenspanning en meer) toe te voegen. Via het menu links op het scherm kan door verschillende hoofdpagina’s (Home/Google Maps, Muziek, Apps, Voertuig) worden genavigeerd. Een draadloze telefoonlader ingebouwd in het dashboard is optioneel.
Google Assistant
Via Google Assistant zijn spraakopdrachten in te voeren (bijvoorbeeld om naar muziek te luisteren). Tevens kan de virtuele handsfree assistent worden gebruikt om nieuwsberichten of de weersvoorspellingen te beluisteren, de airconditioning te bedienen of de ontdooifunctie in of uit te schakelen, zodat de bestuurder de handen aan het stuur en de ogen op het verkeer kan houden.
Google Maps
Naast andere voorzieningen biedt Google Maps realtime verkeersinformatie en gegevens over ‘points of interest’ (favoriete restaurants of leveranciers, inclusief openingstijden, telefoonnummers, etc.). Het kan via spraaksturing worden bediend en de kaarten zijn altijd up-to-date. Na het koppelen met een persoonlijk Google-account, kan de bestuurder ook persoonlijke bookmarks ophalen.
My Renault: remote service om overal een stap voor te zijn
Om de interactie en proactiviteit naar een hoger niveau te tillen, kan de bestuurder op afstand met de nieuwe Renault Master verbinding leggen via de My Renault-app, bijvoorbeeld om:
- Het voertuig op een kaart te lokaliseren, bijvoorbeeld wanneer het op een grote parkeerplaats staat, of door de koplampen te laten oplichten of een waarschuwingsgeluid te maken.
- Om het onderhoudsschema in te zien.
- Om een waarschuwing te ontvangen als het voertuig niet is vergrendeld (vooral praktisch als er waardevolle spullen in de cabine of laadruimte liggen).
Extra connectiviteitsdiensten van Mobilize
Speciaal voor de nieuwe Renault Master biedt Mobilize verschillende connectiviteitsdiensten aan:
- Mobilize Connected Insurance, om afhankelijk van de af te leggen afstand of de rijstijl van de bestuurder aanvullende verzekeringspakketten te activeren, en op die manier kosten te besparen.
- Mobilize Fleet Connect, een online platform en app waarmee het wagenparkbeheer in real-time kan worden geoptimaliseerd – met bijvoorbeeld verbruiksbewaking, geolocatie, geofencing en taken om economisch rijden te bevorderen – zodat werkzaamheden worden vereenvoudigd, er sneller kan worden gereageerd en er geld kan worden bespaard.
- Mobilize Fleet Data, dat specifieke data van de voertuigen (afgelegde afstand, onderhoudsinformatie, geolocatie, etc.) aanlevert om toe te passen in andere managementtools.
- De native connectiviteit van de nieuwe Renault Master maakt het mogelijk om deze data te delen.
Hoe zit het met ruimte?
Van de nieuwe Renault Master wordt een complete line-up voor alle professionele behoeften gelanceerd. Het aanbod bestaat uit twintig carrosserievarianten met een laadvolume van 11 tot 22 m3, met een 40 mm bredere schuifdeur aan de zijkant en een 100 mm langere laadvloer – de langste in zijn segment. Door het grotere laadvermogen en laadvolume en toegenomen lengte en breedte is de nieuwe Renault Master een ideale bedrijfswagen, die gebruiksgemak naar een hoger niveau tilt.
Af fabriek zijn er twintig conversiemogelijkheden beschikbaar, zodat tijdens de productie een aantal aanpassingen direct doorgevoerd kunnen worden (zoals de montage van een kantelbak, het verlengen van de cabine, toevoeging van extra laadvolume, etc.). Het aanbod van de door de fabriek gemonteerde kits verkort de levertijden en vereenvoudigt het transport naar de dealer.
De kortere wielbasis en nieuwe vooras bieden een ongeëvenaarde manoeuvreerbaarheid en zorgen voor een 1,5 meter kleinere draaicirkel. Hierdoor is de nieuwe Renault Master ook in stedelijk gebied zeer gebruiksvriendelijk. Klanten kunnen ook kiezen voor een lengtevariant L3 voor stadsvervoer (L2 is de basisversie, L3 is leverbaar met voorwiel- of achterwielaandrijving, L4 heeft achterwielaandrijving).
Net als alle andere elektrische modellen van Renault, beschikt de nieuwe Master over elementen uit het Human First-programma, dat is ontwikkeld om hulpdiensten te helpen wanneer het voertuig is betrokken bij een ongeval:
- Met behulp van een QR-code worden brandweerlieden geholpen om zo snel mogelijk te kunnen reageren;
- Om brandgevaar uit te sluiten, heeft de brandweer in de volledig elektrische versies direct toegang tot de hoogspanningsaccu, zodat deze zo snel mogelijk in een waterbak kan worden gedompeld;
- Met een SD-schakelaar kan de verbinding van de batterij worden verbroken, zodat het werk aan het voertuig in alle veiligheid kan worden uitgevoerd;
- De batterij is geplaatst in een speciaal, versterkt frame dat tegen elke vorm van impact bescherming biedt.
- De nieuwe Renault Master is ontwikkeld om nog grotere afstanden af te kunnen leggen, grotere vrachten te transporteren en kosten te besparen. Het is de perfecte multi-energie ‘Aerovan’ van een volgende generatie.