Dit is de nieuwe Renault Austral
Compleet nieuwe SUV vervangt de Kadjar
Renault neemt na zeven jaar afscheid van de Kadjar. De Fransen openen met de Austral de aanval in het C-SUV-segment. De auto verschijnt medio 2022 op de Nederlandse markt. We vertellen je hier alles wat je moet weten over de nieuwe SUV van Renault.
Renault Austral
Daar is hij dan, de compleet nieuwe SUV van Renault. De Austral komt uit in het C-segment en gaat het dus opnemen tegen modellen zoals de Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan, Toyota C-HR, Kia Niro en de Nissan Qashqai.
Met die laatste deelt de Austral zijn platform. Het is het eerste model van Renault dat is gebaseerd op de derde generatie van het CMF-CD-platform – dat gezamenlijk met Nissan en Mitsubishi ontwikkeld is. De Austral is 4,51 meter lang, 1,83 meter breed, 1,62 meter hoog, en de wielbasis komt uit op 2,67 meter. Hij is daarmee een maatje groter dan de nieuwe Qashqai en het Renault-model dat hij vervangt, de Kadjar.
Vierwielsturing
De 4,51 meter lange SUV kun je eenvoudig door nauwe straatjes manoeuvreren, als je tenminste de 4Control-optie kiest. De Austral beschikt dan namelijk over vierwielsturing en heeft dan een draaicirkel die kleiner is dan die van gewone stadsauto’s: slechts 10,1 meter. Vrij uniek, in dit segment, al was de Mégane ook al leverbaar met dit systeem. Een soortgelijk systeem zit ook op de Mercedes-Benz EQS, die we onlangs getest hebben.
Veel ruimte
Dankzij een langere wielbasis profiteren inzittenden achterin van meer beenruimte in vergelijking met de Kadjar. Bovendien is de achterbank verschuifbaar, ruim 16 centimeter. Zo kunnen passagiers eenvoudig meer beenruimte voor zichzelf creëren of kun je juist kiezen voor meer bagageruimte. De opbergruimte achterin meet 500 liter en als je de bank wat naar voren schuift zit je zelfs op 575 liter. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er 1.525 liter.
Design
De Autral oogt een stukje stoerder dan de Kadjar. Niet alleen omdat hij wat groter is, ook dankzij het strakke lijnenspel. De herkenbare C-vormige lichtunits aan de voor- en achterzijde, lijken sterk op die van de nieuwe Mégane E-Tech Electric. Voor het eerst komt Renault ook met een exclusieve, sportief uitgevoerde topversie – de Esprit Alpine – die je zelfs met een matgrijze lakkleur kunt krijgen.
Niet elektrisch
In tegenstelling tot de nieuwe Mégane, is de Austral niet elektrisch. Niet volledig tenminste, maar alle aandrijflijnen zijn wel geëlektrificeerd. Zo is de instapper een 130 pk sterke mild-hybride, die gebruikmaakt van een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor en een 68 pk sterke elektromotor. De Austral is daarnaast ook verkrijgbaar in versies met 160 en 200 pk. De uitvoering met 200 pk sprint in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u.
Het interieur doet ook sterk denken aan dat van de Mégane E-Tech Electric. Dat is goed nieuws, want ook in de Austral bespeuren we twee 12-inch beeldschermen, waar Android Automotive op draait. Dit infotainmentsysteem maakt gebruik van allerlei Google-apps – zoals Google Maps – en werkt razendsnel. Wie nog meer informatie tot zich wil nemen, kan ook een 9,3-inch head-up display voor z’n neus krijgen.
De Austral komt begin van de herfst naar ons land. Prijzen maakt Renault later bekend.