Dit is de nieuwe BMW 1 Serie
Alles nieuw, behalve de voordeuren
BMW heeft de 1 Serie helemaal vernieuwd. De voordeuren zijn overgenomen van het uitgaande model, maar verder is alles anders. Dit moet je weten over de nieuwe 1 Serie.
Nieuwe BMW 1 Serie
In oktober staat er een compleet nieuwe 1 Serie bij de BMW-dealer. Hoewel het feitelijk om een flinke doorontwikkeling van het uitgaande model gaat, spreekt BMW toch van een nieuwe, vierde generatie. Het Duitse merk zegt dat werkelijk alles anders is aan de nieuwe 1 Serie, behalve de voordeuren. De belangrijkste afzetmarkt is Duitsland en naast andere Europese landen is opvallend genoeg ook Japan een van de belangrijkste markten voor de nieuwe BMW 1 Serie. De nieuwe 1 Serie heeft een vanafprijs van 41.507 euro. Laten we dieper ingaan op de details.
Afmetingen
De vierde generatie 1 Serie is met een lengte van 4,36 meter 42 millimeter in lengte toegenomen. De hoogte is 25 mm toegenomen, tot 1,45 meter. Hij is praktisch even breed als zijn voorganger: 1.80 meter. De wielbasis bedraagt 2,67 meter.
Nieuw gezicht
De nieuwe BMW 1 Serie ziet er sportiever uit dan ooit, met een plattere voorkant die lager is dan bij zijn voorganger. De brede BMW nierengrille heeft een nieuwe structuur met verticale en diagonale spijlen. De standaard led-koplampen hebben opvallende verticale elementen voor de dagrijverlichting en richtingaanwijzers. Optioneel zijn er adaptieve led-koplampen met grootlicht-assistent, bochtverlichting en blauwe accenten.
‘1’
Het dynamische ontwerp van de nieuwe BMW 1 Serie valt op door de wigvorm en lage zijruiten die naar achteren toe nog lager worden. In de C-stijl kom je het getal ‘1’ tegen. De lange dakspoiler met luchtgeleiders aan beide kanten benadrukt het gestroomlijnde silhouet van de auto. Verticale reflectoren en een achterbumper met zwarte diffusorinzet zorgen voor een krachtige uitstraling aan de achterkant. De opvallende achterlichten zijn in twee delen en lopen door in de zijkant van de auto. In de bagageruimte past 380 liter en met de achterbank plat 1.200 liter. De dieselversies bieden 300 tot 1.135 liter bagageruimte.
Er is keuze uit twee standaard en zeven metallic kleuren voor de carrosserie. Daarnaast zijn er vier BMW Individual carrosseriekleuren en een breed scala aan speciale kleuren beschikbaar. De nieuwe BMW 1 Serie is het eerste model van BMW dat leverbaar is met een optioneel contrasterend zwart dak.
Interieur
Binnenin komen we een aantal zaken tegen die we van andere BMW-modellen kennen, zoals het Curved Display, dat bestaat uit een 10,25-inch informatiescherm en een 10,7-inch instrumentarium. Op het rechterscherm kun je bijna alle functies in de auto bedienen, waardoor er aanzienlijk minder fysieke knoppen aanwezig zijn. In de middenconsole kom je nog wel enkele aanraakgevoelige knoppen tegen.
Motoren
Onder de motorkap is er ook nieuws te melden. De driecilinder benzinemotor in de BMW 120 en de viercilinder dieselmotor in de BMW 120d maken gebruik van 48 volt Mild Hybrid-technologie, wat zorgt voor betere efficiëntie en directe vermogensafgifte. Alle motoren zijn gekoppeld aan een zeventraps Steptronic-automaat met dubbele koppeling. Zelf schakelen is niet meer mogelijk.
De BMW 120 heeft een vermogen van 125 kW (170 pk) en gaat van 0 naar 100 km/h in 7,8 seconden. De BMW 120d levert 120 kW (163 pk) en accelereert van 0 naar 100 km/h in 7,9 seconden. De BMW 118d, met een viercilinder dieselmotor van 110 kW (150 pk), bereikt 100 km/h in 8,3 seconden.
Aan de top van het modellengamma staat de sportieve BMW M135 xDrive. Dit model wordt aangedreven door een viercilinder-in-lijn benzinemotor met 221 kW (300 pk) en is voorzien van een Adaptief M Onderstel met M Sport Steering en intelligente vierwielaandrijving. De BMW M135 xDrive accelereert van 0 naar 100 km/h in 4,9 seconden.