Dit is de compleet nieuwe Opel Mokka
Hypermodern interieur en direct leverbaar met elektrische aandrijving.
De Mokka X is dood, lang leve de Opel Mokka! De nieuwe Mokka ziet er compleet anders uit en is tevens leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn. Dit moet je weten over de nieuwe crossover van Opel.
Strak design
Opel laat de “X” voortaan weg bij de populaire crossover, het is voortaan dus simpelweg: Mokka. De nieuwe SUV is – in tegenstelling tot het uitgaande model – volledig ontwikkeld binnen Groupe PSA. Er zijn dan ook weinig lijnen op de nieuwe Mokka die doen denken aan het oude model.
Het compleet nieuwe gezicht is de nieuwe huisstijl van Opel, en gaan we dus in de toekomst op meerdere modellen zien. Toch bezit de nieuwe Mokka ook enkele bekende designelementen die we al van de Grandland X PHEV en Corsa kennen, zoals een zwarte motorkap en een zwart dak.
Compacter
De nieuwe Mokka is wat gekrompen, hij is namelijk 12,5 cm korter dan zijn voorganger. Toch is de wielbasis langer: 2 millimeter. De crossover is dankzij een lengte van 4,15 meter eenvoudiger te parkeren en wendbaarder dan de Mokka X. Gelukkig blijft er ruimte voor vijf personen en is de bagageruimte praktisch even groot: 350 liter.
Lichter
De Mokka staat op de nieuwste versie van het CMP-platform, dat wordt gedeeld met Peugeot en Citroën. De Mokka weegt mede daardoor 120 kilo lichter dan het uitgaande model. De torsiestijfheid is toegenomen, wat voor een betere wegligging en meer rijplezier moet zorgen.
Pure Panel
De analoge tellers zijn verdwenen uit de Mokka. De bestuurder kijkt voortaan tegen een volledig digitaal instrumentarium aan: de Pure Panel. Dit bestaat uit een 12-inch scherm, voor bijvoorbeeld je snelheid en andere zaken en een 7- of 10-inch infotainmentscherm. Om te zorgen dat je onderweg niet te veel gaat zoeken op het scherm, zijn er een aantal fysieke sneltoetsen toegevoegd.
Aandrijflijn
De nieuwe Opel is leverbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren, maar alle aandacht gaat eerst naar een elektrische aandrijflijn. In de Mokka-e krijgt een 136 pk (260 Nm) sterke elektromotor zijn energie uit een accupakket met een capaciteit van 50 kWh.
De Mokka-e komt 322 kilometer (WLTP) ver op een enkele acculading en kan 3-fase laden dankzij een 11 kW boordlader. Langs de snelweg kun je tot 100 kW laden bij snellaadstations. In dat geval is de batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. De topsnelheid van de Mokka-e ligt op 150 km/u.
Rijsystemen
Er zijn verschillende rijsystemen die ervoor zorgen dat een rit in de Mokka veiliger en comfortabeler verloopt. Zo is de auto uitgerust met adaptieve cruisecontrol met stop&go-functie. Files worden zo een stuk dragelijker, omdat de Mokka automatisch het voorliggende voertuig volgt. Dankzij Active Lane Positioning blijft de Mokka keurig binnen de lijntjes rijden.
Aan het eind van de zomer start de verkoop. De nieuwe Opel Mokka staat vanaf begin 2021 bij de dealers.