Hightech koplamp met miljoen reflectoren
'Digital Light': rijden met groot licht zonder ooit iemand te verblinden
Wat Mercedes-Benz betreft rijden we straks altijd met groot licht aan. Met een nieuwe generatie slimme koplampen die de weg vóór je tot honderden meters ver compleet verlichten zonder iemand te verblinden.
Licht in HD-kwaliteit
‘Digital Light’ heet de nieuwe autoverlichting. Het gaat om koplampen die als een soort beamers licht in HD-kwaliteit kunnen projecteren. Elke lamp heeft meer dan een miljoen microreflectoren, dus in totaal meer dan twee miljoen per auto. De intelligente besturingstechniek is door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld. De helderheid en lichtopbrengst van elke microreflector is apart te regelen als pixels in een digitale foto. Wie een beetje thuis is in de digitale fototechniek, weet dat een opname van twee miljoen pixels messcherp is.
“De helderheid en lichtopbrengst van elke microreflector is apart te regelen als pixels in een digitale foto.”
Gebalde vuisten
Dankzij de enorme hoeveelheid afzonderlijk aan te sturen reflectoren kan het brein een soort van ‘blind spots’ in de lichtbundel programmeren. En aldus gezichten van tegemoetkomende fietsers, voetgangers en inzittenden minutieus buiten de lichtbundel houden. Op deze foto’s zie je hoe dat werkt. Op de eerste heeft de fietser alle reden om met gebalde vuisten zijn woede te uiten, op de afbeelding daaronder merkt hij totaal niet dat de Mercedes-Benz met groot licht rijdt. Zijn gezicht en schouders zitten in het duister.
Digitale intelligentie dankzij camera’s en radar
Camera’s en radar herkennen andere verkeersdeelnemers en krachtige computers evalueren zowel gegevens als digitale kaarten in milliseconden en sturen de koplampen aan. “Met onze ‘Digital Light’-strategie streven we niet alleen naar afstandsrecords”, stelt Gunter Fischer, bij Mercedes-Benz verantwoordelijk voor dit project. “We willen met digitale verlichting het beste zicht en de hoogste helderheid zonder verblinding bereiken. Daarbij ondersteunen slimme functies de bestuurder en is communicatie met andere weggebruikers te optimaliseren.”
‘Digital Light’: de koplamp als beamer
Digital Light biedt hulp bij gevaarlijke situaties, zoals bij het rijden over versmalde rijbanen bij wegwerkzaamheden. De lampen kunnen lichtsporen op de weg projecteren, die ontbrekende wegmarkering vervangen. Ook kunnen digitale verlichtingssystemen meldingen op de weg projecteren, zoals richtingspijlen of waarschuwingen. Zelfs een zebrapad voor voetgangers is op de weg te projecteren.
Wanneer kunnen we deze koplampen verwachten?
Een datum geeft Mercedes-Benz nog niet, maar de eerste prototypen zijn in november 2016 al getest in demo-auto’s. Software en hardware, in de vorm van de supercompacte led-chipreflectoren, zijn er dus al. Mercedes-technici meldden dat de techniek in de nabije toekomst zijn weg zal vinden naar productiemodellen.