
Deze nét ingereden McLaren F1 gaat onder de hamer voor een astronomisch bedrag

De McLaren F1 is een auto die geen introductie nodig heeft. Een bijzonder exemplaar gaat binnenkort onder de hamer bij RM Sotheby’s in Monterey, Californië. De verwachte opbrengst? Meer dan 23 miljoen dollar.
De heilige graal van supercars
De McLaren F1 geldt al jaren als het ultieme verzamelobject onder steenrijke petrolheads. Slechts 106 stuks zijn er ooit gebouwd, waarvan maar 64 straatlegaal zijn. Chassisnummer 062 is daar één van, en wel een zeldzaam exemplaar dat in 1997 rechtstreeks naar de VS werd verscheept – iets wat slechts zeven keer gebeurde.
Wat dit exemplaar extra bijzonder maakt: hij is nooit écht aangepast aan de strenge Amerikaanse veiligheids- en emissie-eisen. Terwijl andere import-F1’s ingrijpend werden verbouwd, bleef deze grotendeels onaangetast. Toch kreeg hij gewoon een kenteken in Californië en bleef hij daar bijna drie decennia lang in dezelfde regio. De eerste eigenaar was niemand minder dan Larry Ellison, de Silicon Valley-miljardair en oprichter van Oracle. De auto heeft de Silicon Valley nooit verlaten en kwam na Ellison in handen van andere tech-miljonairs.

10.000 km
Hoewel de F1 bekendstaat als een rijdersauto pur sang – licht, analoog en razendsnel – is dit exemplaar opvallend weinig gebruikt. In bijna 30 jaar tijd tikte de teller nog geen 6.500 mijl aan, oftewel iets meer dan 10.000 kilometer.
Dat betekent overigens niet dat de auto heeft staan verstoffen. Hij werd met zorg onderhouden, onder andere door McLaren Special Operations in Engeland en McLaren Philadelphia – het enige officiële F1-servicepunt in de VS. Van nieuwe radiatoren en een sportuitlaat tot aluminium brandstoftanks en een volledige transmissie-revisie: kosten noch moeite zijn gespaard om deze supercar in topconditie te houden.

Wat krijg je voor je miljoenen?
Behalve de auto zelf – uitgevoerd in Magnesium Silver met zwart leer en een grijze bestuurdersstoel – krijgt de koper een indrukwekkende verzameling originele accessoires. Denk aan handleidingen, een bagageset, een gereedschapsrol, een McLaren-detailingkit en zelfs de originele modem met bijbehorende laptop voor het uitlezen van het motormanagement.
De V12 – een meesterwerk van BMW’s Paul Roche – draait nog altijd als een zonnetje en kreeg recent nog twaalf nieuwe bougies en een verse accu. Ook het goudfolie in het motorcompartiment, dat hitte afvoert, werd waar nodig vernieuwd.

Een icoon dat zijn tijd vooruit was
De McLaren F1 is nog altijd de snelste atmosferische productieauto ooit gebouwd. Met een top van 391 km/u, behaald in 1998 door Le Mans-winnaar Andy Wallace, is dat een prestatie die tot op de dag van vandaag niet is overtroffen door een auto zonder turbo of supercharger. Dat in een pakketje kleiner dan een eerste generatie Porsche Boxster, met drie zitplaatsen naast elkaar en een gewicht onder de 1.200 kilo.
Een zeldzame kans
Wie op 17 augustus in Monterey op de Sotheby’s-veiling meebiedt, moet flink in de buidel tasten. Het veilinghuis verwacht dat 23 miljoen geen probleem zal zijn, maar een (veel) hoger bedrag ligt voor de hand. De F1 is namelijk uitgegroeid tot een investeringsobject pur sang, want hij lijkt ieder jaar een miljoen méér waard te worden.
Lees ook: Hier staan de 100 McLaren F1 auto’s die nog bestaan