
Knappe prestatie: Deze Mercedes rijdt 1.200 kilometer op één lading

Een elektrische auto die van Stuttgart naar Malmö rijdt zonder ook maar één keer aan de laadpaal te hangen: dat klinkt nu nog als sciencefiction. Toch is het Mercedes-Benz gelukt met een aangepaste EQS, uitgerust met een gloednieuwe solid-state batterij.
Van theorie naar praktijk
Solid-state batterijen worden al jaren gepresenteerd als de heilige graal van elektrisch rijden. Compacter, veiliger en met een veel hogere energiedichtheid dan de huidige lithium-ion accu’s. Alleen bleven ze vooralsnog steken in laboratoria en toekomstvisies. Mercedes besloot daar verandering in te brengen en stuurde zijn topmodel, de EQS, de weg op met zo’n batterij voor een serieuze praktijktest.
De route
De reis liep niet rechtstreeks van Duitsland naar Zweden. Om veerponten te vermijden en realistische verkeers- en landschapscondities mee te nemen, kozen de ingenieurs voor een langere weg van ruim 1.000 kilometer.

Hightech accu
De nieuwe batterij maakt gebruik van cellen ontwikkeld door het Amerikaanse Factorial Energy. Het accupakket zelf is in samenwerking met het Mercedes-AMG Petronas F1-team in het Britse Brixworth ontworpen. Qua gewicht en formaat verschilt de accu nauwelijks van het bestaande EQS-pakket, maar de capaciteit ligt wel een kwart hoger.
Een slimme constructie met een zwevende celbehuizing en pneumatische actuatoren zorgt ervoor dat de cellen beter omgaan met uitzetten en krimpen tijdens gebruik. Dat moet niet alleen de prestaties verbeteren, maar ook de levensduur verlengen. Erg indrukwekkend, maar het klinkt vrij complex. Verwacht dus niet dat Mercedes-Benz deze batterij binnenkort in een productieauto lepelt.

Van beloofde 1.000 naar behaalde 1.200 kilometer
Mercedes mikte aanvankelijk op zo’n 1.000 kilometer actieradius met de solid-state techniek. Dat doel werd ruimschoots overtroffen. CTO Markus Schäfer noemde de rit een bewijs dat solid-state batterijen daadwerkelijk het spel kunnen veranderen. Volgens hem levert de technologie “een nieuw niveau van comfort en bereik” op.

Wanneer op de markt?
Hoewel de succesvolle test vertrouwen geeft, blijft de grote vraag: wanneer kan de consument een EQS met solid-state accu bestellen? Mercedes houdt het voorlopig op “dit decennium”. Daarmee ligt het op koers met de ambities van andere automerken, maar écht zekerheid is er nog niet. Voorlopig blijft de technologie vooral een veelbelovende belofte. In de video hieronder vertellen we je meer over solid state batterijen.
1.000 km range en 5 minuten snelladen: Solid-state batterij komt snel dichterbij! – AutoRAI TV